tisdag 4 oktober 2011

Mandelkakor


Min dotter fyllde två år för ett par veckor sedan och eftersom födelsedagsbarnet själv inte är så förtjust i tårta, så rättade jag bakandet efter hennes smak. Detta innebar att jag bl a. bakade hennes favorit sockerbullar, vanliga hederliga chokladbollar, rulltårta med äppelmos och dessa små kakor som syns här ovanför, mandelkakor. Egentligen är det kransekager, men danskarna verkar hålla hårt på att kransekager ska ha den speciella avlånga och lite trekantiga formen, så jag tror att mina runda kakor diskvalifiseras från namnet! Den runda formen kommer sig för övrigt av att jag helt enkelt var lat. Så här gör man:

Mandelkakor

ca. 20 stycken

400 g mandelmassa, köpt eller hemgjord
3-4 droppar bittermandelolja
1 äggvita

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan grovt, droppa ner bittermandeloljan och tillsätt äggvitan, lite i taget, tills du får en jämn smet. Jag tycker attt det är lättast att arbeta ihop smeten med en gaffel. Rulla sedan smeten till bollar och lägg dessa på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca. 10 minuter. Passa dem noga i ugnen, då de lätt bränns, lyft gärna på någon för att kontrollera undersidan också. Låt sedan kakorna svalna.

Glasyr

3 dl florsocker
3 droppar ättikssprit
3 msk vatten
eventuellt pasta- eller hushållsfärg

Blanda ihop alla ingredienser till en slät glasyr och spritsa sedan strängar över kakorna.

6 kommentarer:

  1. De ser riktigt gott ut!! jätte fint färg ochså.

    SvaraRadera
  2. De verkar jättegoda, fast så är det ju med det mesta som innehåller mandelmassa. :-) Extra fint blev det ju med lila glasyr på!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar kransekager, så jag ska allt ta och testa det här receptet! :)

    SvaraRadera
  4. Yum, vad gott! Mandelmassa är ju aldrig fel ;) Allt annat lät ju toppen också =D

    SvaraRadera
  5. Hej Ida ;)
    lila pulverfärg som jag använde är från squires kitchen "violet"

    SvaraRadera
  6. hej,vill tipsa dig om 2 tävlingar hos mig,väldigt fina priser,du är väl med
    Mvh Simone

    SvaraRadera