torsdag 23 februari 2017

{Smörkolapaj}

 
Men alltså, vad är det för knasigt väder? Ena stunden är det vårvarmt och solen skiner och nästa morgon vaknar man till ett mindre snöoväder. Hm. Hoppas att våren kommer på riktigt snart! För åååååh, vad jag längtar! Efter ljusa kvällar, blåsippor och tussilago, fågelkvitter och den där känslan av att man har allt framför sig, allt börjar om på nytt. Våren känns så hoppfull!
 
Förra helgen fick jag lite vårkänslor när vi grillade här hemma. Herregud vad det är gott! Kanske alldeles särskilt gott i februari när man längtar efter vår :) Till efterrätt jag gjorde chokladkolapajen som jag fick smaka på i form av små tarteletter när jag var på presseventet med Dansukker och Daniel Roos för ett par veckor sedan. Jag kallar den dock för smörkolapaj, dels för att pajen är fylld med smörkola och inte chokladkola, men också bara för att jag tycker det låter mycket härligare :)

 
Pajen är hyfsat enkel att göra, det enda som kanske kan upplevas som knepigt är att koka kolan, men det är lätt som en plätt om man har tillgång till en termometer i köket. Det går bra att göra pajen en dag i förväg om man vill förbereda och ha den färdig i kylen. Det går även att bra förbereda varje enskilt moment om man inte vill göra allt på en gång och lägga ihop pajen när det passar. Receptet som kommer här nedan är som sagt gjort av Daniel Roos, men tillvägagångssättet har jag ändrat lite efter hur jag gjorde. Alla sockerprodukter i receptet är från Dansukker, så klart ;)
 
Jag serverade pajen tillsammans med färska jordgubbar och hallon och vispad syrad grädde, även det efter ett recept av Daniel Roos.
 
 

Smörkolapaj
(Chokladkolatarteletter, recept av Daniel Roos)
 
Chokladmördeg
130 g rumstempererat osaltat smör
0,75 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl kakao
1 krm salt
1 rumstempererat ägg
3 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda allt utom ägget till en jämn smet, antingen för hand, i en Kitchen Aid eller matberedare. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en fast deg. Plasta in degen och lägg den i kylen i 30 min. Smörj sedan en pajform på ca. 24 cm, kavla ut degen ca 3 mm tunn och fodra formen med degen. Nagga botten och grädda sedan i ugnen i ca. 7 min. Tag ut ur ugnen och låt sedan pajskalet svalna.
 
Smörkola
2,5 dl vispgrädde
1/2 dl ljust muscovadosocker
1 dl ljus sirap
200 g osaltat smör
 
Koka grädden, muscovadosockret och sirapen till 117 grader, häll kolan i en bunke och tillsätt smöret i mindre bitar och rör om tills smöret gått ihop med kolan. Låt svalna några timmar eller över natten. Du kan även göra detta moment i en Kitchen Aid eller liknande, men såna fancy apparater äger inte jag.
 
Chokladganache
1,6 dl vispgrädde
1/2 dl Glykossirap
200 g mörk choklad (jag använde 70%-ig)
30 g osaltat smör
 
Finhacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädden och glykosen och häll det sedan över chokladen. Tillsätt smöret och mixa ganachen slät med en stavmixer. Låt sedan ganachen stå i rumstemperatur ett par timmar för att få rätt konsistens, dvs. bredbar.
 
Montering
Bred ut smörkolan i det färdigbakade pajskalet och låt sedan pajen stelna några minuter i kylen. Bred sedan chokladganache över kolan. Dekorera med färska bär efter eget tycke och smak.
 
Vispad syrad grädde
2 dl syrad grädde
1 tsk vaniljsocker
1/4 dl florsocker
Saft från en halv citron
 
Vispa den syrade grädden fluffig med vaniljsockret, florsockret och citronsaften. Servera till pajen.
 
Lycka till i köket!
/Ida



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar