måndag 9 oktober 2017

{Päronpaj med mandel & smuldeg}



Hallå i höstrusket! Nu är det faktiskt rätt ordentligt med höst ute, men det är ju bara mysigt tycker jag. Jag gillar när det regnar, åtminstone om man är inne. Då kan man roa sig med att baka päronpaj!
 
 Vi har ett litet päronträd som vi planterade vår första sommar (-09) vi bodde i huset. Efter något år dog trädet, men det hade kommit upp ett litet, litet sidoskott längst ner på stammen som verkade vara vid god vigör, så vi sågade ner den döda stammen och satte vårt hopp till det lilla skottet. Och det fungerade! Sakta, men säkert, har det vuxit upp till ett litet fint päronträd och förra året var första gången vi fick frukt på det. Då var det bara fyra små päron, men i år fick vi desto mer, så fantastiskt härligt! 

 
Så idag när det regnade bestämde jag mig alltså för att baka en päronpaj med de egenodlade päronen. Jag kände inte för att göra pajskal, så valet förr på smulpaj. Eftersom jag är larvigt förtjust i mandelmassa, så försöker jag stoppa in det i bakverk så ofta det går (vilket är ganska ofta!). Så jag gjorde en mandelsmet med bitternadelarom i. Jag är med andra ord även förtjust i bittermandel, men är man inte det går det bra att utesluta det ur receptet.


 
Päronpaj med mandel & smuldeg
 
Smuldeg:
 
1½ dl havregryn
 1 dl vetemjöl
3/4 dl rörsocker
75 g smör
 
Blanda allt till en jämn massa.
 
Mandelfyllning:
 
250 g mandelmassa
50 g smör
1 ägg
½ dl vetemjöl
(4 droppar bittermandelarom)
 
Smält smöret och riv mandelmassan grovt och blanda ihop i en bunke. Tillsätt ägg, vetemjöl och eventuell bittermandelarom och rör ihop till en jämn smet.
 
7 små päron
Skala, kärna ur och skiva päronen.
 
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en pajform med smör och lägg i päronskivorna. Fördela mandelfyllningen över päronen, en slickepott fungerar bra till detta. Fördela sedan smuldegen över hela pajen. Grädda mitt i ugnen i ca. 20 minuter, päronen ska mjukna. Titta till pajen efter 10-15 minuter och lägg en bit ugnsfolie över om den börjar få lagom med färg.
 

 
Ja, det där var andra pajen på rad här på bloggen, men det är ju liksom sådana tider nu, så här på hösten. Annars går jag mest och tänker på julbak dessa dagar. Jag kan liksom knappt bärga mig till jag kan sätta igång! Hur är ni, längtar ni till julen och julbaket? Vad har ni för favoritbakverk till jul?
 
Ta hand om er!
/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar