onsdag 1 november 2017

{Saffransbollar}


Hej November! Nu är det ju faktiskt bara en månad kvar till första december, vilket betyder att det är fullt lagligt att börja JULBAKA! Jaaaa! Här har jag gått sedan Augusti och längtat efter att plocka fram saffran och allt annat härligt och nu ÄNTLIGEN kan jag göra det utan att verka konstig, haha! Jag älskar julen, om det är någon som har missat det.


Förra veckan köpte jag faktiskt pepparkaksdeg till husen som ska bakas. En bakbloggare som använder KÖPT pepparkaksdeg?! Jamenvisst! Till husen använder jag köpt deg, då jag vet att jag får hållbara delar då, som t ex. inte mjuknar och sjunker ihop efter ett tag. Hemgjord deg kan vara lite lurig på det sättet. Men till alla övriga pepparkakor gör vi egen deg här hemma, för det är ju faktiskt godast!

Men nog om pepparkakor nu, det är faktiskt saffran det här inlägget handlar om! Närmare bestämt saffransbollar. De här små rackarna är ett alldeles lagom sätt att börja julbaka på, då de är snabba att slänga ihop. När jag gjorde de här utgick jag från helt vanliga chokladbollar, men jag uteslöt kakaon och ersatte den med saffran och tillsatte mandelmassa. Och himmel vad gott det blev! De smakar mer som godis än som bakverk, då de är ganska söta, så gör dem gärna åt det mindre hållet än åt det större. Men det gör de också perfekta att ställa fram på godisbordet på julafton! 


Saffransbollar
 
Ca. 25 stycken

100 g smör
1 dl strösocker
3 dl havregryn
100 g mandelmassa
½ g saffran (1 kuvert)
1 tsk vaniljsocker
2 msk kallt vatten 
 
Florsocker, riven kokos eller pärlsocker att rulla dem i.
 
Stöt saffran med lite strösocker i en mortel. Blanda det sedan med smöret. Riv mandelmassan grovt och tillsätt den och övriga ingredienser och blanda till en jämn smet. Rulla bollar och rulla sedan bollarna i pärlsocker, kokos, florsocker ellerdylikt. Ställ in bollarna i kylen så att de stelnar.
 


 
Ni kan väl berätta vad ni tycker om saffransbollarna om ni provar att baka dem? Det skulle vara så kul att höra! Och när jag ändå håller på; finns det något särskilt ni skulle vilja se här på bloggen?
 
Ha det fint och lycka till med bakandet!
/Ida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar