söndag 10 februari 2013

Hallon- & rabarbersemlor

 
På tisdag är det dags för årets semmelhögtid, Fettisdagen! Jag bakade min första omgång semlor redan för ett par veckor sedan, det är så sjukt smidigt att ha ett gäng i frysen så att det bara är att ta fram och tina och fylla. Som tidigare år blir det även en hel del sockerbullar av semmelbullarna, eftersom både jag och barnen egentligen föredrar det framför de vanliga gräddbomberna!
 
Men jag kände ändå att jag ville ge semlor en chans till, så för någon vecka sedan provade jag att göra hallon- & rabarbersemlor. Jag blandade helt enkelt mandelmassan med lite hallon- & rabarbersylt som jag kokade av mina älskade rabarber som har väntat i frysen sedan i somras (hallonen kom dock i fryst variant från mataffären). Sedan gröpte jag ur och fyllde semlorna med fyllningen,  vispade grädden och blandade sedan försiktigt ner ett par matskedar sylt i den.
 
Tyvärr har jag svårt att ge er några exakta mått, dels för att jag gjorde en så liten sats och dels för att man kan gå rätt mycket på känn och hur mycket sylt man själv tycker är gott att blanda i både i mandelmassan och grädden.  Tänk bara på att inte ha i för mycket sylt i grädden, den ska ju helst gå att spritsa, så den får inte bli för lös. Hallon- & rabarbersylten går bra att byta ut mot någon annan god sylt om man inte har ett lager rabarber i frysen. Eller så får man göra sommarsemlor när rabarbern återigen sticker upp ur trädgårdslandet...
 
Recept på semmelbullarna hittar ni här
 
Recept på hemgjord mandelmassa hittar ni här
 
Recept på sylten hittar ni här
 
Till er som väntar på receptet på cupcakes med kakdeg vill jag bara säga att jag har inte glömt bort det, det är på G!
 
Ta hand om er och ät massor med semlor på tisdag!
/Ida


3 kommentarer:

  1. Blir så grymt inspirerad av din blogg för min bakning!

    Vad tycker du är roligast att baka?

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt att jag lycka inspirera dig! Det allra roligaste med bloggen är när jag lyckas inspirera någon :) Och tack för att du tog dig tid att berätta det :)

    Vad som är roligast att baka är svårt att svara på...jag älskar att dekorera tårtor, men när man gjort det väldigt mycket i en period kan det vara helt fantastiskt att baka småkakor. Så det beror nog lite på humör! :)

    SvaraRadera
  3. Vilken magisk blogg du har! Jag är alldeles i startgropen av att börja med lite finare bakning. Bakverk som inte bara smakar gott, utan också är vackra att se på. Jag har lång väg kvar, men det är så inspirerande att hitta bloggar som din. Ha det fint! /suzanne

    SvaraRadera