fredag 13 september 2013

Plommonpaj med mandelmassa



Mitt plommonträd som står ståtligt ute i trädgården är alldeles fullt med stora mörkt lila plommon, mer än vad jag hinner ta hand om. Jag kokar ofta marmelad av dem, men nu kände jag för att göra något bakverk och trillade över ett recept i tidningen Hembakat som såg så himla gott ut. Den ursprungliga pajbottnen var gjord på dinkelmjöl, men eftersom mitt skafferi inte besitter några sådana nyttigheter, gjorde jag ett annat recept på botten som jag hittat på Roy Fares blogg och som blivit en favorit i pajsammanhang. Pajen blev fantastiskt god serverad tillsammans med vaniljsås!
 
Plommonpaj med mandelmassa
 
Pajdeg:
2 dl florsocker
4½ dl vetemjöl
180 g smör
1 äggula
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienserna i en matberedare och kör ihop till en deg. Eller så blandar man det för hand i en bunke. Tryck ut degen i en smörjd pajform och ställ in i kylen medan du gör fyllningen.
 
Fyllning:
250 g mandelmassa
50 g smör
1 ägg
10 normalstora plommon
mandelspån
 
Riv mandelmassan grovt i en bunke, smält smöret och häll i det. Tillsätt ägget och blanda till en kräm. Halvera och kärna ur plommonen och lägg dessa i pajskalet. Bred mandelkrämen över och strö över valfri mängd mandelspån. Grädda pajen mitt i ugnen i ca. 25-30 min.
 

1 kommentar: