fredag 12 juni 2015

{Watercolour cake}

 
Pinterest måste vara världens bästa grej. Jag kan spendera hur mycket tid som helst där! Jag älskar att kolla på alla bilder och att samla inspiration till...ALLT! Som ni kanske kan gissa så kollar jag rätt mycket på tårtor och bakverk och en grej som jag har fastnat för är tårtor som är dekorerade med vattenfärgsteknik. Jag tycker att det är så rackarns snyggt! När jag gjorde tårtan till min arbetskamrat för ett par veckor sedan fick jag en blomma och lite sugarpaste över och då passade jag på att baka en liten tårtbotten och prova den här tekniken.
 
Det går att göra vattenfärgseffekten på olika sätt beroende på om tårtan är täckt med smörkräm eller sugarpaste. I korthet kan man beskriva smörkrämstekniken som att man har olika färger/toner på smörkrämen och breder ut dessa i höjder på tårtans kanter; t ex. rosa nertill, lila i mitten och vitt högst upp. Sedan jobbar man ihop de olika färgerna med hjälp av en palett.
 
Själv täcker jag i princip aldrig tårtor med smörkräm, med undantag av någon tårta med chokladsmörkräm, så jag valde att ge mig på att prova på sugarpaste. Det man behöver för då är någon form av klar alkohol ( t ex vodka), pastafärg, en färgpalett och penslar. En pipett kan även vara bra, det underlättar doseringen av alkoholen. Anledningen till att man använder alkohol och inte vatten är att alkoholen avdunstar snabbt och lämnar en torr yta efter sig, vilket vatten inte gör.
 
Gör så här:
 
- Ta en liten mängd pastafärg och lägg i en av palettens skålar
- Tillsätt alkohol i skålen och blanda runt med t ex. en tandpetare. Använd inte den pensel du tänkt måla med då du riskerar att en massa färg fastnar i penseln och inte blandas ut ordentligt.  
- Doppa penseln och prova gärna färgen på en bit överbliven sugarpaste innan du går loss på tårtan. Är färgen för stark är det bara att tillsätta mer alkohol. Använd stora, svepande rörelser när du målar.
- Låt tårtan torka innan du hanterar den.
 
Jag tycker att det var väldigt kul att måla med den här tekniken på tårtan. Självklart kan jag förfina min egen teknik, men jag skulle nog säga att det är ett lätt och snabbt sätt att dekorera en tårta. Vad säger ni, är ni också sugna på att prova? Eller har du redan provat? Tala gärna om hur det gick i så fall, eller om du har några tips för att göra det ännu bättre!
 
Själv vill jag prova att göra det här på en våningstårta, det måste ju bli sååå snyggt!
 
Kram på er
//Ida
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar