söndag 12 juli 2015

{Dammsugare}

 
Dammsugare är bland det absolut godaste man kan köpa på ett konditori tycker jag. Hur stort utbud det än är i kondisdisken så slutar det påfallande ofta med en dammsugare för min del. Jag tror det har med marsipanen att göra. Hm. Men en del konditorier snålar med marsipanen och kavlar den för tunt och då blir jag ledsen. Men om man bakar dem hemma kan man bestämma marsipanmängden alldeles själv! Jag tycker verkligen ni ska prova att göra dem själva, det är inte särskilt svårt och det blir så larvigt gott! Dammsugare har jag gjort ett inlägg om tidigare på bloggen, men när jag bakade dem än en gång tidigare i veckan passade jag på att ta en ny bild (den gamla var förskräcklig!) och uppdatera receptet lite.
 
I de flesta recept står det att man ska använda smulor av gammal sockerkaka eller dylikt, men jag brukar göra mina dammsugare på nybakad sockerkaka, då blir de mjuka och härliga inuti!
 
Dammsugare
 
Ca. 16 stycken mellanstora
 
100 g mjukt smör
1 liter kaksmulor
4 tsk kakao
Arrakessens/romessence efter smak, jag brukar ta ca 2 tsk
 
ca. 300 g marsipan i valfri färg
100 g mörk choklad
 
Knåda ihop/kör i en matberedare smör, kaksmulor och kakao till det blir en mjuk massa, den ska vara spritsbar. Tillsätt arrak- eller romessensen. Lägg smeten i en spritspåse. Kavla ut marsipanen till två rektanglar, spritsa sedan smeten längs ena långsidan på vardera rektangel. Rulla ihop, se till att skarven hamnar nedåt och ställ sedan in i kylen i ca. 30 min. Hacka och smält chokladen (den ambitiöse tempererar), skär rullarna i lagom stora bitar, doppa ändarna i chokladen och låt stelna i kylskåp.
 
Lycka till med bakandet!
Kram//Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar