torsdag 20 augusti 2015

{Dessertbord till Annas & Dannes bröllop}

 
I början av Juli gifte sig två av de finaste människor jag känner. För ungefär ett år sedan gav de mig uppdraget att fixa ett dessertbord till bröllopet. Jag blev sååå himla glad när de frågade mig, jag har drömt om att få göra ett dessertbord till ett bröllop under lång tid. Bröllopstårtor har jag ju gjort ett antal och det är rackarns kul det med och det känns alltid så himla fint när mina bakverk får vara en liten del av en väldigt stor dag , men att få göra ett dessertbord är något alldeles speciellt.


Från början var det tänkt att dessertbordet skulle vara avslutningen av en bröllopsmiddag och det kändes stort nog. Men i slutändan bestämde sig brudparet för att bjuda på champagne och dessertbord. Bara. Prestationsångest? Nej, nej... Helt plötsligt kändes det som att hela mottagningen hängde på att jag inte brände muffinsen i ugnen! Aaaah!
 
Cake pops med choklad och jordnötter
 
Så första veckan i Juli var det dags. Alla blommor till tårtorna hade jag gjort veckorna innan, så nu var det bara att sätta på ugnen och börja baka. Och baka och baka. I fyra dagar stod jag och bakade konstant från morgon till kväll. Det föll sig även så att just den veckan blev den varmaste på hela sommaren med temperaturer runt 30 grader, så ni kan ju gissa hur varmt det var i mitt kök när ugnen var i gång flera timmar i sträck! Trots värmen var det så fruktansvärt roligt. Ack vilka ljuva dagdrömmar om ett tårtföretag det gav...
 
Pistagecupcakes med vaniljfrosting och hallon.
Chokladcupcakes med chokladganache och jordgubbar
 
Så kom lördagen och det var dags för bröllop. Efter mycket svett och lite tårar var jag tillslut klar med allting och jag och min man packade bilen proppfull och körde sedan till andra sidan stan. Jag har aldrig kört så försiktigt, jag satt och höll andan hela tiden under den 40 min långa bilresan. Förstår ni vilken ångest det hade blivit om nåt hade blivit kvaddat under färden! Men allt gick bra och väl på plats hemma hos brudparet, där även mottagningen skulle hållas, färdigställde jag det sista på tårtorna och resten av bakverken. Sen var det bara att dra på sig finkläder och ge sig iväg till kyrkan! Efter en jättefin vigsel i kyrkan hetsade jag tillbaka hem till brudparet och gjorde iordning dessertbordet, så det skulle vara klart till övriga gäster anlände. När sedan brudparet hade skurit den första biten av tårtan och alla gäster tagit för sig av allt som fanns på bordet och jag såg hur 60 personer satt och drack champagne och åt det jag hade bakat kändes det så himla fantastiskt. Inte utan att jag kände mig lite stolt...
 
Tvåvåningsttårtan. Alla tårtorna är fyllda med vit chokladmousse, hallonpannacotta och färska hallon. De är täckta med marsipan.




 
Jag måste faktiskt lyfta min älskade man också. Utan honom hade det inte gått. Den veckan körde jag med honom som aldrig förr, haha! Tack för alla diskmaskiner du plockade i och ur ;)
 
Maränger
 
Mascarponekräm med lime och jordgubbar. Faktum är att det var min man som vispade ihop det här. Han kan han med :)
Åååh, jag vill göra det igen! Dagen efter bröllopet var jag rätt mör, men jag började snabbt längta efter att göra om det!
 
Macarons med hallon och vit choklad och med kolasmörkräm. Det var de som fick mig att gråta!
 
Jag valde att göra flera tårtor istället för en stor för att det skulle bli smidigare för flera personer att ta av tårtorna samtidigt.




Kryddsnittar

Tack Anna och Danne för att ni gav mig det stora förtroendet att göra dessertbordet till er stora dag! Jag önskar er all lycka i framtiden!
 
Jag har fått så fina minnen, både från bakandet och bröllopsdagen. Jag kan inte nog förklara hur roligt det var! :)

Jag byggde upp dessertbordet spegelvänt, för att underlätta för många att ta av det samtidigt.
 

7 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag ramlade in på din sida av en slump efter att jag suttit och surfat receptsidor och blev jätteglad och inspirerad av att läsa ditt inlägg! Det är alltid så himla vackert att höra om människor som brinner för något och få se saker de skapat själva. Du är jättebegåvad, glöm inte att det aldrig är för sent att följa sina drömmar. ;) Tack för att du gav mig en peppad start på dagen. Och just det, hade varit superintressant att se lite bilder från själva tillverkningsprocessen också men förstår om det blir lite för mycket jobb med inläggen då. Anyways, ha en skön lördag! Mvh//Albertina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gud vad glad jag blir av din kommentar! Tack så väldigt mycket! Det finns få saker som är så härliga som när jag lyckas inspirera någon! :) Jag önskar att jag kunnat dokumentera tillverkningsprocessen, men den tiden fanns tyvärr inte. Jag hade fullt sjå bara med att påminna mig själv om att komma ihåg att äta den där veckan ;) Ha det fint! Kram/Ida

      Radera
  2. Blev lite rörd av det här. (Som i tårar rinner och barnet undrar varför jag är ledsen.) Så fint du gjort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tusen tack för din kommentar! Det är nog första gången mina bakverk fått tårar att rinna! Det är så vackert när man lyckas beröra någon :) Ha det fint! Kram/Ida

      Radera
  3. Hejsan Ida! Everything looks really amazing and beautiful! I wouldn't know where to start! ;D
    (I find your blog from Topp100kakbloggar)

    SvaraRadera
  4. Wow, vilka bilder! Har skickat ett mail till dig och hoppas komma i kontakt. Kram Ida

    SvaraRadera