söndag 25 juni 2017

{Midsommartårta 2017}


Då var årets midsommarfirande över för den här gången! Jag firade ute i Stockholms skärgård med familjen och det var precis så där som det brukar vara. Lite sol, lite regn och massor med jordgubbar! Tårta blev det förstås och på midsommar känns det som att det är förbjudet att bjuda på något annat än jordgubbstårta!

Och inte mig emot. Jordgubbstårta är nog min egen favorittårta. Det behöver inte vara så mycket krångligare än jordgubbar, vaniljkräm och grädde, tycker jag. Men i år fanns det önskemål från min son om att jag skulle ha hallon i tårtan också, då det är hans favoritbär. Kvällen innan midsommarafton stod jag således i köket och fyllde en tårta med hemgjord vaniljkräm och hallonpannacotta, som jag lade färska hallon på. Sen plastade jag noggrant in den fyllda, men inte täckta tårtan och dagen efter fick den åka både bil, färja och båt innan den och vi var framme.
Väl på plats färdigställde jag tårtan. Jag bredde vispad grädde över den, kavlade ut marsipan som jag klädde in kanten med och sen var det bara att ösa på med massor med jordgubbar och hallon! Det växte så otroligt många fina klöverblommor utanför huset, så jag fick ett infall och lade på några blommor också och jag tycker att det lila blev riktigt fint till det rosa och röda.



Den här helgen var inte bara midsommar, det var även början på del 1 av min semester! Woho! Som jag har längtat!
Hoppas att ni också har haft en fin midsommar!
Kram
/Ida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar