onsdag 28 juni 2017

{Key lime pie bars}

 
Jag är alldeles för dålig på att använda mig av citrusfrukter när jag bakar, det blir så lätt att jag fastnar med våra vanliga svenska bär och äpplen. Inget fel med det; hallon och blåbär kan vara nog så fantastiska i bakverk! Men ibland kan det ju vara kul med nåt annat.
Så kände jag häromdagen och då bestämde jag mig för att prova att baka Key lime pie bars. Och himmel, vad gott det blev! Jag vill äta dem jämt, dygnet runt! Helst tillsammans med färska jordgubbar.
 
Nu heter de ju Key lime pie bars. Key limes är en annan sort än den vanliga man hittar i affären. Så egentligen borde de heta lime pie bars, då jag använt mig av den vanliga sorten, men det låter inte lika kul. Med det vill jag ha sagt att använd de lime du hittar i affären, oavsett sort! 

I receptet på botten ingår kanel och pekannötter, det går att hoppa över det, men det ger det lilla extra!

 
Key lime pie bars
 
Botten:
10 digestivekex
50 g pekannötter
½ dl strösocker
1 tsk malen kanel
100 g smör
 
Sätt ugnen på 200 grader. Fodra en form på ca. 20x20 cm med bakplåtspapper. Krossa digestivekexen, finhacka nötterna och lägg allt i en bunke. Tillsätt socker och kanel. Smält smöret och tillsätt det i skålen och blanda runt ordentligt tills det inte finns några torra kexsmulor kvar. Tryck ut blandningen i pajformen. Grädda i 5-10 minuter. Ta ut ur ugnen och låt svalna.
 
Fyllning:
2 burkar sötad kondenserad mjölk (397 g/burk)
5 äggulor
1 dl limejuice (ca. 3-4 lime)
Limezest från 3 lime
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser i en skål, blanda ihop och häll sedan smeten över den avsvalnade pajbottnen. Grädda i 15-20 min, smeten ska ha stannat, men inte fått färg. Låt svalna i rumstemperatur och förvara i kylen fram till servering. Använd en vass kniv när du ska skära upp den, som du torkar av mellan varje snitt för snygga rutor.
 

Det blev så himla lyckat att baka med lime den här gången, så det kommer nog bli fler gånger framöver. Jag har redan några nya idéer på gång...
 
Hoppas att ni har en skön sommar!
/Ida
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar