måndag 7 augusti 2017

{Blåbärsbullar}

 
Så där ja. Då var vi redan inne i Augusti! Efter en liten oplanerad bloggsemester är jag nu tillbaka igen. Ibland blir det bara så, helt plötsligt roar man sig med annat istället. I mitt fall blev det att jag har läst böcker, något jag inte gjort ordentligt på länge. Men nu har jag kommit igång och så här halvvägs in i semestern har jag betat av fem böcker och tre till är på väg med Posten. Rätt härligt att försvinna in i en bok ibland.

När man är upptagen med att läsa kan det vara rätt skönt att ha frysen full med bullar, så att man bara kan värma på några lite snabbt, så man inte behöver vara ifrån boken någon längre stund. Häromdagen blev det därför ett stort bullbak. Tre sorter blev det; kanel, kardemumma och blåbär. Det var första gången jag gjorde blåbärsbullar, ofta fastnar jag i kanel- och kardemummaträsket. Men så här års blir jag alltid sugen på blåbär och jag hade precis kokat en sats blåbärssylt, så det var bara att slå till!
 
Och det blev en rätt kladdig historia när bullarna skulle snurras till knyten. Man kan nog minska kladdet genom att göra vanliga snäckor istället, men det blir ju i regel inte lika saftiga bullar då tycker jag. Dessutom är det bara härligt att bli lite kladdig!
 

Mina bullar penslade jag med uppvispat ägg innan gräddning och sedan när det är dags att äta dem penslar jag på lite smält smör och doppar dem i strösocker. Men om man vill så gör man som vanligt och strör över pärlsocker innan de åker in i ugnen.

Blåbärsbullar
Ca. 40 stycken
 
Deg:
50 g jäst för söta degar
150 g smör. rumstempererat
5 dl mjölk
½ tsk salt
1½ dl strösocker
2 tsk malen kardemumma
1 ägg
ca. 1½ liter vetemjöl
 
Fyllning:
75 g rumstempererat smör
1 dl strösocker
2 tsk malen kardemumma
1 dl blåbärssylt
 
1 ägg
(pärlsocker)

Smula ner jästen i en bunke, eller i mitt fall assistentens degskål. Smält smöret, värm mjölken till fingervärme, 37 grader. Häll mjölken över jästen och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt sedan saltet, sockret, kardemumman, ägget och det mesta av mjölet och klicka sedan ner det rumstempererade smöret och arbeta degen tills den blir slät och smidig och släpper degbunkens kanter. Täck över med en bakduk och låt degen jäsa till dubbel storlek i ca. 40 minuter.
 
Under tiden degen jäser gör du fyllningen. Rör ihop smör, socker och kardemumma till en jämn smet. Rör sedan ner blåbärssylten.
 
När degen jäst klart arbetar du samman degen på mjölad bänk. Knåda i mer mjöl om degen är för kladdig. Dela degen i två delar, kavla ut varje del till en rektangulär platta, ca. 20 cm bred och 40 cm lång. Bred fyllningen. Rulla ihop degen från långsidan och skär degen i ca. 2 cm breda bitar. Alternativt viker man över degen på mitten och skär remsor och tvinnar till knyten. Lägg bullarna i bullformar eller direkt på en plåt med bakplåtspapper. Låt sedan bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca. 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 grader. När bullarna jäst klart penslas dem med ett uppvispat ägg och eventuellt pärlsocker strös över. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca. 8-10 minuter. Låt dem kallna på ett galler under bakduk. Det går utmärkt att frysa bullarna!
 
 
Har någon av er tips på något annat härligt bakverk med blåbär? Eller någon bra bok? Jag behöver tips på båda :) Skriv gärna en kommentar!
 
Ha så kul i köket!
/Ida
 

1 kommentar: