söndag 9 mars 2014

{Geléhjärtan}


 
För en dryg månad sedan var det som bekant Alla hjärtans dag. En dag som jag mest tycker är en kommersiell fånighet. Men en fördel har den och det är att det blir väldigt lätt att komma åt stora mängder geléhjärtan i den lokala mataffären. Så även i år har jag ätit en ansenlig mängd köpta hjärtan, men jag gav mig även på att göra egna! Jag är rätt förtjust i att göra hemgjort godis, det är kul att se att man kan göra godis själv utan en massa konstiga tillsatser. Innan man ger sig på att göra egna geléhjärtan ska man dock ha klart för sig att de inte smakar som köpta. På något sätt. Det beror ju naturligtvis på att de är fulla med riktiga hallon istället för artificiella smakämnen.

När jag gjort mina hjärtan och låtit de stelna i formarna i ett par timmar försökte jag ta ut dem ur formarna. Men det gick åt helvete. Så jag lät dem stå till dagen efter och då gick det bättre att få ut dem. Men jag ska inte lura er och säga att det var helt lätt ändå, för jag fick slita lite innan det lyckades. För att få ut dem vände jag formarna ut och in och tog loss dem en och en genom att pilla och dra i dem. Jag fick dra ganska så ordentligt och var först rädd att de skulle bli långa geléormar istället hjärtan, men så fort de släppt helt från formen återgick de till att vara fina hjärtan. Alltså, att göra dessa små sötsaker kräver både lite tid och en hel del tålamod! Men det är helt klart värt besväret.


Geléhjärtan

Ca. 20-30 st. beroende på formarnas storlek

ca. 225 g hallon (frysta funkar fint), ska bli 100 g hallonpuré
10 gelatinblad
2/½ dl strösocker
1 dl vatten
½ vit sirap
1 tsk citronsyra

Solrosolja eller annan neutral olja till formarna
Strösocker att rulla hjärtana i

Silikonform med hjärtan

Börja med att pensla formarna med oljan. Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten. Tina hallonen om de är frysta och passera dem sedan genom en finmaskig sil för att får bort kärnorna. Väg upp 100 g av purén. Häll socker och vatten i en kastrull och koka på hög värme till 150 grader. Rör inte så mycket under tiden. Ta bort kastrullen från plattan och häll i hallonpurén. Ställ tillbaka på plattan och låt röran koka upp till 125 grader på medelvärme, rör om då och då. Ta upp gelatinbladen och skaka av vattnet från dem och tillsätt dem sedan i hallonröran tillsammans med citronsyran. Ta av från plattan och låt svalna till ca. 55 grader, rör om några gånger under tiden. Häll hallonröran i en kanna och fyll formarna med röran. Låt hjärtana stelna över natten. Ta sedan loss hjärtana ur formarna genom att vända ur och in på varje form och dra loss hjärtana. Rulla dem sedan i socker ock förvara i en burk med lock.

Ha det fint var ni än är, hos mig känns det som att våren har kommit på riktigt :)
//Ida


2 kommentarer:

  1. Fin bild och dom ser riktigt goda ut :)

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vackrert & säker riktigt goda❣

    SvaraRadera