onsdag 27 juli 2016

{Randig tårta}

 
Alldeles nyss var det dags att fira vår son som fyllde hela nio år. Nio år! Halvvägs till 18! Galet vad tiden går fort. Det betyder ju tyvärr även att jag blir äldre i samma takt haha ;)
 
Han fyller ju mitt i sommaren, vilket betyder att vi alltid skjuter kalaset med kompisar till efter skolstarten eftersom många är bortresta nu. Men vi har ju såklart firat med familjen och då var han snäll nog att ge mig lite frihet att göra vad jag ville med tårtans utseende. Annars brukar det ofta bli väldigt specifika önskemål om hur tårtan ska se ut och de önskemålen brukar ge mig en del att klura på när det gäller att uppfylla dem. Det är inte helt ovanligt att det ska vara motiv eller modellerade figurer från olika tv-spel och det kan vara ganska utmanande att få till!


Han hade ett endaste litet önskemål till "familjetårtan" och det var att marsipanen skulle vara turkos. Den marmorerade tårtan jag gjorde för ett tag sedan har gjort mig nyfiken på att testa att göra andra effekter i marsipanen/sugarpasten som jag täcker tårtorna med. Så jag passade på att tänja lite på gränserna för hans önskemål och provade att göra en randig tårta. Ursprungsidéen var att ränderna skulle vara tydligt olika tjocka, men jag får nog göra remsorna med ännu större variation på tjockleken innan jag kavlar ut dem. Jag har alltså bara lagt remsor av marsipan bredvid varandra och kavlat ut, superlätt! Nu blev ränderna inte helt raka, utan lite vågiga på sina ställen, men det tycker jag inte gjorde någonting
 

Eftersom marsipanlocket är så dekorativt i sig själv höll jag övriga dekorationer ganska enkla och jag spritsade lite slarviga snirkliga grejer och lade på några helt vita blommor och pudrade över lite florsocker. Inspirationen till den här tårtan hittade jag på Conditori Nordpolens instagram, jag kan verkligen rekommendera er att kika in där, så himla kul med ett konditori som tänker lite utanför ramarna med traditionella bakverk!
 
Vi ses snart igen!
//Ida
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar