tisdag 2 augusti 2016

{Blåbärssockerkaka}


Alltså, den här är bara sååå larvigt god. Ni måste prova! Men när jag tog ut den ur ugnen hade jag inga stora förväntningar på den, för den såg rätt förskräcklig ut. Riktigt ful, till och med. Den är fulare i verkligheten än på bild, jag har ändå lyckats få den att se rätt hyfsad ut på bilderna med hjälp av fatet och blomman!


Jag slängde i nystött kardemumma, blåbär och marsipan i en vanlig sockerkakssmet, in med smeten i ugnen och ut kom något helt fantastiskt. Fantastiskt fult. Så jag sa åt familjen att det bara var att börja äta upp den, den skulle ändå inte fotas. Men man ska ju inte döma någon på utseendet och det stämmer verkligen med den här kakan. Det är lätt den saftigaste och godaste mjuka kaka jag någonsin har ätit! När jag väl smakat stod det helt klart att jag måste dela med mig av receptet på bloggen! Så kakan på fotona har jag alltså inte delat för att ni ska se hur den ser ut inuti. Det är helt enkelt det som var kvar efter vår första ätomgång med den. Så ni får försöka föreställa er hur en hel sån här kaka ser ut, haha ;) Men nog med prat, här kommer receptet:

Blåbärssockerkaka
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ msk kardemummakärnor
2 dl frysta blåbär
130 g marsipan
75 g smör
1 dl hett vatten

Det blir mycket smet, så använd en stor sockerkaksform. Den jag använde rymmer ca. 2,4 liter.

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner dessa i äggsmeten.Grovriv marsipanen ner i smeten. Smält smöret och häll ner det och vattnet och vispa till en jämn smet. Tillsätt de frysta blåbären och blanda om.  Häll sedan ner smeten i en smörjd och bröad form. Grädda mitt i ugnen i ca. 60 minuter. Låt kakan svalna något innan du stjälper upp den och låt den sedan kallna under formen.

Hoppas att någon av er vågar prova att baka den!

Ha det bra!
//Ida

2 kommentarer:

  1. Mums! Lät inte dumt!
    Ha en härlig helg!
    Kram Maya

    SvaraRadera
  2. Hej Ida, hur lever livet? Evigheter sen sist. Kram Lisa

    SvaraRadera