söndag 19 mars 2017

{Bärbanoffeepaj}

 
Hello lovers! Hemma hos mig sken solen för fullt idag! Lycka! Våren är det bästa som finns! I går kväll firades inte mindre än tre födelsedagar på samma gång med presentöppning, middag och efterrätt. Efterrätten blev mitt ansvar (märkligt att det alltid blir så ;) och eftersom att jag även skulle baka bröd till middagen, så gjorde jag det enkelt för mig och gjorde en vanlig banoffeepaj och en variant på den, som ni ser här ovan. Jag ersatte bananerna med färska jordgubbar och hallon och den vanliga grädden med syrad grädde. En vanlig banoffeepaj blir ju väldigt söt och här ville jag göra en lite fräschare version och det blev riktigt bra! Det enda jag har lite problem med är vad jag ska kalla den. Namnet banoffeepaj bygger ju liksom på att det är banan i. Hm. Svår nöt att knäcka. Tills jag eller någon annan kommer på nåt bra namn får den helt enkelt heta bärbanoffepaj! Så här gjorde jag:
 
Bärbanoffeepaj
 
Botten:
200 g digestivekex
100 g smör
 
Fyllning:
1 burk söt kondenserad mjölk, ca. 400 g (Alternativt en burk färdig dulce de leche, men jag rekommenderar att göra egen)
1 ask färska jordgubbar
1 ask färska hallon
 
Vispad syrad grädde
3 dl syrad grädde
1½ tsk vaniljsocker
knappt ½ dl florsocker
Saft från en halv citron
 
Ta bort etiketten på burken med den kondenserade mjölken. Lägg en kokbar trasa (t ex. en kökshandduk du inte är rädd om) i botten på en stor kastrull, lägg i burken och fyll på med vatten tills burken är helt täckt. Låt koka utan lock i ca. 3 timmar och fyll på med vatten varefter det kokar bort.
 
Under tiden som burken kokar kan man roa sig med att göra botten. Kör digestivekexen till smulor i en matberedare, smält smöret, tillsätt det och kör ihop det med smulorna. Tryck sedan ut det hela i en springform på ca. 24 cm och ställ kallt tills det är dags att fylla bottnen.
 
När burken kokat färdigt läggs den i kallt vatten en liten stund för att svalna. Öppna den sedan och bred ut kolan i pajskalet. Skiva jordgubbarna och lägg dem och hallonen över kolan. Spara lite av bären till dekoration.
 
Vispa den syrade grädden fluffig med vaniljsockret, florsockret och citronsaften. Bred ut grädden över pajen och dekorera med de sparade bären. Förvara i kylen fram till servering.  
 

Hoppas att ni får en bra vecka allihop! Själv börjar jag veckan med att åka och rida direkt på måndagsmorgonen, bästa sättet att börja en ny vecka :)
 
Kram
/Ida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar