lördag 13 maj 2017

{Chokladbollar}

 
I torsdags var det chokladbollens dag! Chokladbollar känns verkligen som ett folkligt bakverk. De är snabba, enkla och billiga att göra. Otaliga är de barn som tagit sina första kliv in i bakvärlden genom en sats egengjorda chokladbollar! Egentligen hade jag inte tänkt att göra några chokladbollar i torsdags, men så blev det visst ändå. Jag hade lite tid över, så jag smällde ihop några, till resten av familjens förtjusning!
 
Receptet på de här chokladbollarna kommer från paketet med Gyllenhammars havregryn. Jag funderar ibland över om folk verkligen läser och bakar/lagar efter alla dessa recept som står på olika förpackningar. Min gissning är att rätt många bara står där som utfyllnad, utan att någon enda själ provat dem. Eller har jag fel? Är det någon av er som brukar använda sig av de recepten?  Gyllenhammars chokladbollsrecept är det enda jag själv någonsin använt från en förpackning!
 
Chokladbollar
 
Hur många det blir beror helt på om du gillar stora eller små!
 
100 g smör
1 dl strösocker
3 dl havregryn, förslagsvis Gyllenhammars
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kallt kaffe,
går att ersätta med samma mängd kallt vatten
 
Strössel, riven kokos eller pärlsocker att rulla dem i.
 
Blanda alla ingredienser i en skål och blanda till en jämn smet. Rulla bollar i valfri storlek och rulla sedan bollarna i strössel, kokos eller dylikt. Ställ gärna in dem i kylen så att de stelnar lite.
 
Lycka till i köket!
/Ida




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar