tisdag 9 maj 2017

{Små prinsesstårtor}

 
Då var vi inne i härliga maj! En av mina absoluta favoritmånader. Det är så vackert nu när allt börjar slå ut i naturen och jag kan knappt bärga mig till mina äppelträd står i full blom! I fredags var det strålande vackert och varmt och jag kände att "det här måste firas! Med tårta!

 
Och tårta blev det. Jag bakade fyra små prinsesstårtor, var och en lagom till två personer. Om man inte är ett riktigt tårtmonster, då kan man nog få i sig en hel alldeles själv! Jag tycker att det är väldigt trevligt med små tårtor på det här sättet, det blir så gulligt. Det är heller inte första gången jag gör små prinsesstårtor, för ett par år sedan jag gjorde jag de här till exempel. Den här gången ville jag få en riktigt rund och fin form på tårtorna, så jag monterade dem upp och ned i varsin skål.
 

Så här gick jag tillväga:
 
Jag började med att baka en sats vanlig ljus tårtbotten, men istället för att grädda den i en rund form tog jag en mindre långpanna på ca. 23x30 cm och drog även ner tiden i ugnen till ca. 15 minuter. Sedan lät jag tårtbottnen svalna. Under tiden gjorde jag en halv sats vaniljkräm, men om man inte orkar det kan man absolut använda typ Marsánkräm från affären.
 
När både bottnen och vaniljkrämen svalnat stack jag ut fyra bottnar med en rund utstickare ca. 10 cm i diameter. Därefter delade jag varje botten i tre tunna delar. Sedan tog jag fyra skålar i ungefär samma diameter som bottnarna och klädde insidan av dem med plastfolie och sen var det bara att börja bygga! Jag började med att lägga en del tårtbotten i varje skål, sedan bredde jag ut vailjkräm, lade på en till botten, bredde på lite hallonsylt och lade till sist på den sista delen tårtbotten. Sen fick de vila i kylen i ca. två timmar för att de skulle sätta sig.
 
När de vilat färdigt stjälpte jag upp varje tårta på varsitt ett fat. Därefter vispade jag grädde som jag bredde på varje tårta så jämnt det bara gick. Sen var det bara att kavla ut marsipan och täcka varje liten tårta med det. Som sista finish fick de lite florsocker pudrat över sig och en liten blomma i marsipan, som sig bör på en prinsesstårta!


Jag har, som ni säkert har märkt, gjort en liten förändring på bloggen. Istället för att ha varje inlägg fullt synligt i sin helhet på startsidan och i respektive kategori, så syns nu bara den första bilden från inlägget och lite av texten. Sedan får man klicka på "LÄS HELA INLÄGGET". Jag har valt att göra så för att ni som läser lättare ska kunna få en överblick och inte behöva scrolla i oändlighet för att komma igenom inläggen. På så sätt kan ni förhoppningsvis lättare hitta det ni är intresserade av. Jag hoppas att ni gillar det!
 
Om någon har tips på fler förbättringar jag kan göra, hör gärna av er i kommentarsfältet eller via mail!
 
Puss & kram
/Ida




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar