onsdag 26 april 2017

{Vit chokladkladdkaka}


Idag är en sån där dag då jag bara känner bläää... När jag kom hem efter jobbet idag borde jag verkligen ha börjat med att städa köket, gårdagens middagsdisk är liksom överallt. Men jag tänkte att "jag skiter i det och stökar ner ännu mer istället". Ibland orkar man bara inte. Så jag ställde mig och rörde ihop en smet till vit chokladkladdkaka. Och det var ju så ofantligt mycket roligare än att städa! Dessutom fick jag möjlighet att prova mitt fina blomsterströssel som jag hittade hos koket.se när jag beställde hutlöst dyra (men ack så underbara!) vaniljstänger där för ett tag sedan.
 
Jag valde att göra flera små kladdkakor för att jag helt enkelt inte kunde bestämma mig för om jag skulle ha blåbär, hallon eller rabarber i, så jag gjorde en av varje. Plus en till, helt utan någon frukt eller bär. Men den ser rätt intetsägande ut, så den fick inte vara med på bild. Jag kan dock rekommendera att ha något syrligt i kladdkakan, då den är extremt söt. I min värld är rabarber godast att ha i! Tur att jag fortfarande har kvar i frysen sen förra året... Men årets är på väg upp ute i min pallkrage, de växer dag för dag!

 
Vit chokladkladdkaka
 
100 g smör
100 g vit choklad
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 ägg
2 dl vetemjöl
 
Ev. rabarber, blåbär eller hallon
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en pajform på ca. 24 cm, alternativt fyra portionspajformar med smör. Bryt chokladen i bitar eller hacka den grovt. Smält smöret i en kastrull, dra av från plattan och tillsätt chokladen. Rör om tills chokladen smält. Tillsätt socker, vaniljsocker och salt och rör om. Tillsätt äggen ett i taget, rör om emellan. Häll i mjölet och rör om tills du har en jämn smet. Häll ner i formen/formarna och tillsätt bär eller frukt efter tycke och smak och i den mängd du önskar. Grädda mitt i ugnen, ca 20 minuter för en stor pajform, 10-15 för små formar. Gräddningstiden förlängs dock beroende på vad du har i för bär/frukt, så håll koll. Kladdkakan ska fortfarande vara lite lös i mitten när du tar ut den. Låt svalna på galler.
 
 Det fina strösslet! Jag vill bara understryka att detta inte är ett sponsrat inlägg, jag tycker bara att det är så himla fint!

 
Ja, det var det! Kanske dags att börja städa köket nu...
 
 
Kram på er!
/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar