tisdag 4 april 2017

{Jordgubbskaka med mandelmassa}

 
Hej allihop! Vi är redan två dagar in i en ny vecka och jag lämnar efter mig en helt fantastisk helg. När jag återupptog ridningen för 2½ år sedan (jag red när jag var barn/tonåring) hade jag turen att hamna i världens härligaste ridgrupp. Jag som kom till ridskolan för att få träffa hästar fick ett gäng med härliga och roliga kvinnor på köpet, som jag aldrig skulle lärt känna om det inte var för att vi har hästarna som gemensam nämnare. Nu har jag slutat på ridskolan och rider på annat sätt, men vi ses ändå och rider ihop och en gång i halvåret åker vi på ridhelg tillsammans. Så i helgen var det dags för vårens omgång! Vi har bara ridit, ätit, pratat och haft så himla roligt hela helgen! Ni som följer mig på Instagram kanske såg en bild på mig och en häst skymta förbi på stories :)
 
Eftersom jag skulle vara borta hela helgen tänkte jag att familjen kunde behöva nåt bakat att äta för att inte märka att jag var borta, så jag slängde ihop en jordgubbskaka med mandelmassa. Egentligen är det bara en uppdressad vanlig sockerkaka, men den smakar sommar och varma dagar. Så här gjorde jag:
 
Jordgubbskaka med mandelmassa
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
75 g smör
1 dl hett vatten
150 g färska jordgubbar
150 g mandelmassa
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner dessa i äggsmeten. Smält smöret och häll i det och vattnet och vispa till en jämn smet. Riv mandelmassan grovt och blanda försiktigt ner det i smeten. Häll sedan smeten i en smörjd och bröad form. Skär jordgubbarna i små bitar och fördela dessa jämnt över smeten. Grädda mitt i ugnen i ca. 30-40 minuter, beroende på ugn.Låt kakan svalna något innan du stjälper upp den och låt den sedan kallna under formen.
 
Ha en fin vecka!
/Ida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar