fredag 7 april 2017

{Jordgubbstårta}


Idag fyller jag år! Dagen började på bästa sätt med att åka och hoppa med min favorithäst och det gick strålande! När jag sedan var hemma på eftermiddagen fick jag höra om det fruktansvärda terrordådet. I mitt älskade Stockholm. Mitt hjärta brast och jag finner inte ord för hur hemskt det är och jag skänker en tanke till de som förlorat någon de älskar idag. Först tänkte jag inte lägga upp någon tårta idag, allt känns så ledsamt. Men nu gör jag det ändå. Det känns viktigt att fortsätta som vanligt.
 
Det är som sagt min födelsedag idag och det hör inte till vanligheterna att jag lyckas få ihop en tårta till mig själv när jag fyller år. Av någon anledning blir det väldigt sällan av. Skomakarens barn, ni vet. Men i år gav jag mig fan på att jag skulle göra en och så blev det! Det blev en rosa sak med jordgubbar och grädde, för att det är det godaste när det kommer till tårtor. Marsipan och sugarpaste i all ära, men en vanlig gräddtårta slår det mesta! Jag gav mig på att försöka göra en "rostårta" genom att spritsa gräddrosor runt om hela tårtan. Det gick helt okej med tanke på att jag spritsade i all hast, men det blir nog bättre om man använder smörkräm eller någon frosting, det blev inte så skarpa kanter på rosorna med grädde.
 
 
Jordgubbstårta
 
Jordgubbspannacotta (recept nedan)
Färska jordgubbar, ca. 500 g
Vispgrädde
 
Jordgubbspannacotta
 
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl strösocker
250 g jordgubbar, frysta går bra
200 g philadelphiaost
 
Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten. Tina jordgubbarna om de är frysta, mixa till puré. Häll grädde och socker i en kastrull och värm tills sockret lösts upp. Ta upp gelatinbladen, krama ur dem och tillsätt dem sedan i grädden och vispa tills de smält. Ta av kastrullen från plattan och låt grädden svalna en aning. Tillsätt sedan philadelphiaosten och vispa tills den smält och tillsätt sedan jordgubbspurén och vispa tills det blir en slät kräm. Lägg plast direkt på ytan och ställ in i kylen i minst tre timmar.
 
Baka tårtbottnen och låt den svalna. Dela tårtbottnen i tre delar. Skär jordgubbarna i små bitar, men spara hälften till dekoration. Fördela jordgubbspannacotta på den första bottnen och lägg jordgussbitar ovanpå. Lägg på nästa botten och upprepa steget med pannacottan och jordgubbarna. Plasta in tårtan och ställ i kylen ett par timmar så den sätter sig. Vispa sedan grädden, färga den om du vill. Bred eller spritsa grädden runt hela tårtan och lägg på jordgubbarna.
 
Var rädda om er och ta hand om varandra
/Ida
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar