tisdag 11 april 2017

{Morotsmaränger}


 
Då var vi inne i påskveckan! Jag älskar påsken, det är min favorithögtid. Har man tur så är man långledig och har man ännu mer tur är det fint väder också, så att man kan fixa och trixa i trädgården om man har lust eller kanske grilla. Dessutom kan man äta sjuka mängder godis utan att någon tittar snett på en.
 

Jag fick för mig att baka maränger häromdagen och jag fick lite påskfeeling och gjorde morötter! Påskharen måste ju ha nåt att knapra på om han kommer förbi. Jag tycker att de blev rätt söta och dra på trissor! När jag skulle fota kom påskharen och ville vara med på ett hörn!
Faktum är att haren bor i ett av mina skåp, han var med på en påsktårta för två år sedan och jag får inte slänga honom för barnen, för de tycker att han är sååå gullig! Så här gjorde jag marängerna:
 
Morotsmaränger
 
2 äggvitor
1 dl strösocker
4 droppar citronsaft
 
Grön och orange pastafärg
2 st runda tyllar. en större och en mindre,
storleken på dem bestäms av hur stora morötter du vill göra
2 st spritspåsar
 
Sätt ugnen på 100 grader. Vispa äggvitorna och citronsaften till ett fast skum i en ren och absolut fettfri bunke (helst i metall), tillsätt sockret och fortsätt att vispa tills du har en fluffig och fast maräng som håller formen. Skålen ska gå att hålla upp och ned över huvudet utan att du förstör frisyren. Ta en liten mängd av marängen i en separat skål. Färga den grön med pastafärg. Färga resten av marängen orange. Fyll en spritspåse med vardera färg, tänk på att ha den största av tyllarna i den påse du fyller med orange marängsmet.
 
Börja sedan med att spritsa morötterna med den orangea marängen på en plåt med bakplåtspapper. Börja upptill på den tjocka delen av moroten och för tyllen fram och tillbaka med mindre och mindre rörelser och avsluta med att släppa trycket på påsen och gör en svepande rörelse framåt så att du får en spets på moroten. Ta sedan spritspåsen med den gröna marängsmeten och spritsa tre gröna blad högst upp på varje morot. Blir det grön marängsmet över kan du spritsa ut dessa som små ärtor, sen har du både ärtor och morätter så att du kan tvinga närmsta unge att äta grönsaker! Grädda i ugnen i ca. 1 timme. Stäng sedan av ugnen och låt marängerna stå kvar i ugnen tills den svalnat. Förvara marängerna i burk med lock.
 
Lycka till i köket! Vad ska ni baka i påsk?
/Ida



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar