söndag 23 april 2017

{Kardemummabullar}

 
Då var ännu en jobbhelg avklarad! Då lördag och söndag bara har inneburit jobb har jag inte bakat något i helgen, men det gjorde jag däremot i torsdags, då var det bullfabrik här hemma! Det blev bullar med både kanel och kardemumma. Kanelbullarna hann jag inte fota innan mina bullmonster till ungar åt upp dem, men kardemummabullarna såg jag till att föreviga. Kardemummabullar är ju bland det godaste som finns. Jag tycker att det är skamligt att de inte har en egen dag, precis som kanelbullen!

Det kändes hur som helst rätt nice att komma hem trött efter jobbet och kunna plocka ut några bullar från frysen och värma. Comfort food på riktigt. Sen blev det Hobbit på dvd med min dotter och nu väntar minst ett avsnitt av Dynastin (bästa 80-talsserien!) i sängen innan jag ger upp för idag. Där har ni min söndagkväll! Om ni också vill ha bullyx i frysen så hittar ni receptet här nedanför och glöm inte att om man ändå är igång och bakar bullar, så kan man lika gärna göra en dubbel sats!
 

Kardemummabullar
Ca. 40 stycken
 
Deg:
50 g jäst för söta degar
150 g smör. rumstempererat
5 dl mjölk
½ tsk salt
1½ dl strösocker
2 tsk malen kardemumma
1 ägg
ca. 1½ liter vetemjöl
 
Fyllning:
150 g rumstempererat smör
2 dl strösocker
4 tsk malen kardemumma
mandelmassa
 
1 ägg
pärlsocker

Smula ner jästen i en bunke, eller i mitt fall assistentens degskål. Smält smöret, värm mjölken till fingervärme, 37 grader. Häll mjölken över jästen och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt sedan saltet, sockret, kardemumman, ägget och det mesta av mjölet och klicka sedan ner det rumstempererade smöret och arbeta degen tills den blir slät och smidig och släpper degbunkens kanter. Täck över med en bakduk och låt degen jäsa till dubbel storlek i ca. 40 minuter.
 
Under tiden degen jäser gör du fyllningen. Rör ihop smör, socker och kardemumma till en jämn smet.
 
När degen jäst klart arbetar du samman degen på mjölad bänk. Knåda i mer mjöl om degen är för kladdig. Dela degen i två delar, kavla ut varje del till en rektangulär platta, ca. 20 cm bred och 40 cm lång. Bred fyllningen och grovriv valfri mängd mandelmassa över fyllningen. Rulla ihop degen från långsidan och skär degen i ca. 2 cm breda bitar. Alternativt viker man över degen på mitten och skär remsor och tvinnar till knyten. Lägg bullarna i bullformar eller direkt på en plåt med bakplåtspapper. Låt sedan bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca. 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 grader. När bullarna jäst klart penslar du dem med ett uppvispat ägg och strör över pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca. 8-10 minuter. Låt dem kallna på ett galler under bakduk. Det går utmärkt att frysa bullarna!


 
 
Några bulltips:
 
- Använd alltid rumstempererat smör, det ger saftigare bullar än om man smälter det.
- Var försiktig så att du inte har i för mycket mjöl i degen, är den för kladdig efter första jäsningen kan du alltid knåda in lite till innan du kavlar ut den. Det är svårare att åtgärda en deg som fått för mycket mjöl i sig.
- Mandelmassa förhöjer vilken fyllning som helst! Bara att grovriva över degen vilken fyllning du än har.
 
Lycka till i köket!
/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar