söndag 8 juli 2018

{Morotskaka}


Morotstårta, eller morotskaka beroende på form, har jag tänkt att baka länge, men det har liksom aldrig blivit av. Ofta är det så där; jag går med en lång lista (som ständigt växer) i huvudet på saker jag vill baka. Men nu så! Jag tror att jag kan ha påverkats av att vi numera har två fluffiga morotsälskare i familjen...
Jag valde att baka tre separata bottnar (17 cm i diameter), men det går såklart hur bra som helst att baka den i en vanlig springform. Jag bytte ut en deciliter av mjölet i receptet mot samma mängd mandelmjöl, vilket jag tycker blev bra! Men har man inget mandelmjöl tillhands går det bra att ta tre deciliter mjöl istället. Frostingen är beräknad för att bres på en stor kaka. Gör man en tårta som jag har gjort går det åt mer frosting, dubbla då receptet en halv gång.
 
Morotskaka
 
3 ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl mandelmjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 ½ tsk kanel
1 tsk kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
4½ dl rårivna morötter (jag rev dem grovt)
1½ dl solrosolja
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten. Tillsätt de rivna morötterna och solrosoljan. Häll smeten i valfri smord och bröad form. Grädda mitt i ugnen. Tiden varierar beroende på form och ugn, mina små formar tog ca. 20 minuter, en större form tar ca. 50-60 min. Låt sedan svalna helt.
 
 
Frosting
 
60 gr smör, rumstempererat
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 gr philadelphiaost
1 msk citronsaft
 
Blanda alla ingredienser med elvisp och bred eller spritsa frostingen på kakan.


Lycka till med bakandet!
/Ida
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar