söndag 18 augusti 2019

{Äppelpaj med mandel och kardemumma}


 
Nu regnar det var och varannan dag och det känns som att hösten är på ingång. Mysigt! Då passar det bra att baka äppelpaj!
Den här pajen blev riktigt god med kombinationen av äpplen, mandelmassa och kardemumma. Den passar finfint som avslut på en höstmiddag eller efter en enkel soppa en vanlig vardag.
 
Jag bakade pajen i en pajform med lösbotten som är 24 cm i diameter. Då blev det lite pajdeg över, men för mig gör det ingenting. Jag fodrade tre portionspajformar som lindades in i plastfolie, sen in i en plastpåse och sen lade jag dem i frysen. Perfekt att ta fram om pajlusten kommer över en och man inte orkar göra pajdeg! Jag valde att låta skalet vara kvar på äpplena, för att få lite färg på pajen, men föredrar man skalade äpplen så går det också bra. Till fyllningen malde jag kardemummakärnor i en mortel. Det går att byta ut kärnorna mot samma mängd färdigmald kardemumma, men det blir godast om man maler själv!
 
Äppelpaj med mandel & kardemumma
Pajform med lös botten 24 cm
Ugn 225 grader
 
Pajdeg:
150 g smör, kallt
240 g vetemjöl
32 g florsocker
1 ägg
Eventuellt någon tesked vatten
 
Nyp snabbt ihop det kalla smöret med mjöl och florsocker. Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till degen precis går ihop. Tillsätt vatten en tesked i taget om degen känns väldigt torr och inte vill gå ihop. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylen i minst 30 minuter. Kavla sedan ut på mjölad bänk till 3-4 mm och lyft försiktigt upp degen och klä pajformen med den, skär sedan av den överflödiga degen längs kanten. Ställ in pajformen i kylen medan du gör fyllningen. Värm ugnen till 225 grader.
 
Fyllning:
250 g mandelmassa
3 ägg
½ dl ljust farinsocker
1 tsk kardemummakärnor
 
Äpplen, jag tog 1 ½ stort äpple. Mängden varierar med äpplenas storlek.
 
Dela och kärna ur äpplena. Skär sedan äpplena i tunna skivor. Riv mandelmassan grovt i en bunke. Tillsätt äggen, sockret och kardemumman och vispa för hand till en jämn smet. Fyll pajskalet med mandelsmeten och fördela sedan äppelskivorna på önskat sätt. Jag valde att sätta ner skivorna lite snett i rader, men här går det att vara hur kreativ som helst! Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter. Pajen ska vara gyllene och smeten ska ha stannat. När den har kommit ut ur ugnen kan man, om man vill ha en lite glansigare paj, pensla över lite, lite honung medan den fortfarande är varm.
 
Lycka till i köket!
/Ida
 
 

1 kommentar: