torsdag 6 juli 2023

{Nattjästa frallor}

  



Jag har testat att baka nattjästa frallor för första gången och det kommer jag garanterat göra fler gånger, för det var så sjukt smidigt! Och så gott! 


I de flesta recept på nattjäst/kalljäst bröd används färsk jäst, men jag använde torrjäst, då hållbarheten är längre, vilket gör att jag alltid kan ha några påsar på lager för oplanerade bak. Det funkade hur bra som helst med torrjäst! 

Tillvägagångssättet skiljer sig dock lite från när man bakar med färsk jäst, som ska lösas upp i degvätskan. Torrjäst blandar man istället med mjölet och man bör sedan låta det stå och vila i cirka tio minuter för att torrjästen ska vakna till liv. Igår när jag rörde ihop degen var jag noggrann med det, eftersom degvätskan var kall, men i vanliga fall brukar jag bara blanda ner jästen i mjölet och köra på med en gång, funkar fint det med!


Nattjästa frallor, 12 st

7 gr torrjäst
10-11 dl vetemjöl
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
2 msk raps- eller olivolja
1 msk flytande honung

Väg upp torrjästen och blanda med hälften av mjölet i en bunke. Låt stå och vila i tio minuter. 
Tillsätt vatten, salt, olja och honung. Blanda runt med tex. en träslev eller trägaffel.
Tillsätt det resterande mjölet och blanda ihop degen noggrant tills degen är jämn och ganska lös och kladdig. Täck bunken med plast och låt stå i rumstemperatur i 30 minuter.  Ställ in degen i kylskåpet över natten. 

Morgonen efter: sätt ugnen på 275 grader varmluft. Ställ in en tom plåt längst ner i ugnen. Stjälp ut degen på mjölad köksbänk. Knåda inte! Dela, utan större finess, degen i 12 ungefär lika stora bitar med en degskrapa eller kniv.  Vänd varje bit i mjölet på bänken och lägg sedan bitarna på en plåt med bakplåtspapper. 

Ställ in plåten med frallorna i mitten av ugnen, släng sedan snabbt in ca. 6-7 isbitar på den tomma plåten. (Detta ger fin knaprig yta på frallorna. Har man ugn med ångfunktion kan det användas istället.) Sänk värmen till 250 grader.  Grädda frallorna i cirka 15 minuter, de ska få gyllenbrun färg. 
 Låt frallorna svalna på ett galler, utan kökshandduk för att behålla den knapriga utan. Frallorna funkar fint att frysa.


Lycka till med bakandet!
/Ida




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar