söndag 19 december 2010

Mandeltryffel


Som de flesta av er vet vid det här laget så har jag ett nästan snuskigt förhållande till mandel. Enligt mig kan man ha det i princip allt! Nästan i alla fall ;) Hur som helst brukar jag alltid göra mandeltryffel till jul, så även detta år. Eftersom jag kände mig alldeles för lat för att stå och temperera och gjuta chokladskal, så fuskade jag och rullade dem i kakao respektive sockerpärlor. Men jag tycker nog allt att det blir tjusigast när man gjuter riktiga skal! Jag kan även erkänna att jag inte ens orkade rulla dem för hand, jag tog helt enkelt kuljärnet till hjälp och det fungerade alldeles utmärkt! I övrigt börjar det som ni alla vet dra ihop sig till julafton snart. Den stora frågan just nu är: Hur ska jag hinna allt?! Jag vill ju göra en hel massa mer julgodis! Typiskt att julafton sammanfaller med julruschen på jobbet, hehe...

Mandeltryffel

2½ dl vispgrädde
100 g mandelmassa
1 krm vaniljpulver
200 g mörk choklad
1 msk glukos
20 g smör

Kakao och sockerpärlor att rulla tryffeln i

Koka upp grädden tillsammans med vaniljpulvret och mandelmassan och låt puttra till mandelmassan löst upp sig, vispa lite då och då. Hacka under tiden chokladen fint och lägg i en bunke. Häll sedan över gräddblandningen, tillsätt glukosen och smöret och rör till en slät massa. Ställ in smeten i kylen tills den har stelnat och rulla sedan kulor för hand eller ta ut kulor med kuljärn. Rulla sedan tryfflarna i kakao, sockerpärlor eller vad man själv tycker om.

13 kommentarer:

  1. Jag tyckte dessa också blev väldigt tjusiga! Fina formar, ser riktigt lyxiga ut, och goda med :-)

    SvaraRadera
  2. Superfina! Jag håller med om att mandel är så sjukt gott och jag kan oxå ha det i typ.. allt! ;-) Love it! Måste nog därför göra dessa till jul =) Frågan är ju bara hur jag ska få tiden att räcka till, har legat sjuk en vecka och ligger redan låååångt efter.

    Tack för receptet!
    Ha en härlig måndag!
    Kram till dig, Lisa

    SvaraRadera
  3. Väldigt fina tryfflar! Jag tycker också mandel är supergott och förstår bra att man blanda i det lite här och där. :-)

    SvaraRadera
  4. Så läckra, har aldrig testat mad mandelmassa i tryffel, ska definitivt prova dessa.
    Tack för receptet!

    SvaraRadera
  5. Så fina de blev och så goda det ser ut

    SvaraRadera
  6. Vilka fina tryfflar. Jag är faktiskt klar med julbak och julgodis, det känns väldigt skönt. Fast när man läser runt på alla bloggar som visar så mycket gott julgodis så blir man ju sugen på att göra mer. :-)

    SvaraRadera
  7. Nu är det lite väl snälla saker som sägs. Jag får tydligen ta på mig att skriva vad vi alla tänker. Var ska jag börja...
    Mandeltryffeln är på tok för brun och ser torr ut... vidare kan man fundera på varför sockerpärlorna INTE är satta varannan gul och varannan vit! För mycket begärt?

    I övrigt vill jag bara veta vad i helsike det är med att göra blommor av mat?!?!
    Ser ju knappast ut som att det skulle hålla i en vas.

    När kan man få se ett recept på lasagne eller kanske hemlagad tjock pannkaka med fläsk?

    SvaraRadera
  8. Hoppas den anonyme é ironisk och skojjar! Annars é de nått som é fel..
    God Jul önskar vi på The Strange Bakery dej och hoppas du får en underbar julhelg!:)

    SvaraRadera
  9. Men åh vad jag är seg på att svara på era fina kommentarer! Men tack för alla era snälla ord! och Anonym/Danne: gääääsp!

    SvaraRadera