onsdag 24 augusti 2011

Kryddsnittar


I måndags började jag jobba efter sju veckors ledighet. Det visade sig väldigt snabbt att man är väldigt trött på kvällarna när man jobbat en hel dag, ett faktum jag förträngt under ledigheten. Trötta kvällar kräver kakor och gärna såna som går snabbt att göra. De här kryddsnittarna går från idé till mun på en halvtimme och då står de i ugnen två tredjedelar av tiden. De passar förbaskat bra ihop med en kopp te!

Kryddsnittar

25-30 st

100 g smör, rumstempererat
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
2½ dl vetemjöl
½ tsk anis eller en mortlad stjärnanis
½ tsk malen kardemumma
½ tsk kanel
½ tsk nejlika
½ tsk malen ingefära
½ tsk malen svartpeppar
1 kryddmått vaniljpulver
1 tsk bakpulver
1 msk vatten

Värm ugnen till 175 grader. Vispa smör, socker och sirap tills det blir vitt och poröst. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt dessa i degen. Häll sedan i vattnet och vispa på låg hastighet tills det blir en smulig deg och knåda sedan ihop degen med händerna. Ta sedan upp degen på mjölad bänk och dela den i tre delar. Rulla ut varje del till en längd som är lika bred som en plåt och lägg sedan längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till längderna lite lätt med fingrarna. Grädda mitt i ugnen i ca.15-20 minuter. Låt sedan kakorna svalna en aning innan de skärs i sneda bitar.

De här kakorna får även bli mitt bidrag till Månadens sötsak som den här månaden har tema lättlagat!

2 kommentarer:

  1. Åh, den typen av kakor är ju toppen. Snabba att göra och goda. Låter jättesmarrigt med lite kryddiga snittar. Det är nog dags att baka lite kakor hemma tror jag. :-)

    SvaraRadera
  2. Oh! De här är ju så sjukt goda. Jag brukar jämt försöka göra dem kring jul...mums!

    SvaraRadera