torsdag 10 maj 2012

Pressträff med Dansukker & Josefine Baummann


Idag blir det bildkavalkad här på bloggen! I tisdags var jag inbjuden till en pressträff av Dansukker och på denna pressträff medverkade även årets konditor Josefine Baummann, som skulle bjuda på ett modernt kafferep. Det lät förbaskat trevligt tyckte jag och gick dit med kameran.


Det började med att Josefine Baummann gjorde chokladtryffel. Hon gjorde en och samma tryffel, fast i tre omgångar med olika sorters socker i varje omgång; rörsocker, glykossirap och mörkt muscovadosocker. Sedan fick vi smaka på alla tre för att känna hur olika sorters socker påverkar smaken och visst var det skillnad! Det mörka muscovadosockret gjorde tryffeln väldigt kraftig i smaken, glykossirapen var lite mindre söt och rörsockret gjorde tryffeln lite karamellig, vilket jag tyckte var godast. Men sen är ju jag en riktig rörsockerjunkie, jag använder det rätt mycket när jag bakar och kokar kompotter och sylt.


 Dansukker har kommit med en ekologisk nyhet, nämligen ekologiskt syltsocker, vilket jag tycker är bra. Ju mer ekologiskt desto bättre! Sen har de bytt ut förpackningen på ett par produkter också så att de fått söta somriga kläder.

Efter tryffelkokandet presenterade Josefine sitt moderna kafferep och jag och min mage kände oss väldigt nöjda med att jag hade ätit minimalt med lunch innan jag åkte till pressträffen, för vi fick smaka på allt! Håll i er nu, för nu blir det bakverksporr!


Vi fick smaka på tårtan som Josefine kammade hem segern i årets konditor med. Det var en modern version av schwarzvaldtårta som bestod av en browniebotten, körsbärsmarmelad, hasselnötsbotten, pannacotta och kesellamousse (om jag kommer ihåg rätt). Den var väldigt, väldigt god, rena smaker och chokladig utan att vara för tung, utan den kändes lätt och fräsch. Jag förstår att hon vann med den!


Vi fick smaka på chokladtryfflarna ytterligare en gång och denna gång var det som fyllning i små söta macarons.

 

Och så tryfflarna igen! Här hade Josefine rullat tryffelkulor av det som blev över efter att ha fyllt macaronsen. Det här var faktiskt de godaste tryfflar jag någonsin ätit, så lena och härliga i både smak och konsistens. Och det bästa av allt; i goodiebagen vi fick med oss hem fanns, förutom roliga sockeprodukter, recepten till alla de härliga bakverken, så nu är det bara att försöka återskapa magin hemma... ;)


 Här ser ni Josefines moderna version av chokladbiskvier, som blev min favorit på kafferepet. Ni som hängt med bloggen ett tag har knappast missat att jag gillar saker med mandel i och framför allt mandelmassa! Och de här biskvierna hade de mest perfekta mandelbottnarna och en helt fantastisk chokladsmörkräm med lite cognac i. Konsistensen på smörkrämen var väldigt lätt och luftig, nästan som en mousse. Sen hade Josefine toppat biskvierna med små chokladplattor istället för att doppa dem i smält choklad. Jag tycker att de såg väldigt tjusiga ut och jag hade nog kunnat äta upp allihop själv, men lite måste man ju behärska sig ;)


Här har vi minicupcakes med smak av citron som var fyllda med rabarberkompott och toppade med en ganache med vit choklad, små chokladgaller och blåbär.


Det här bakverket kallade Josefine för Wretman efter sin mormor, hon hade en liten gullig historia om hur det hade kommit till. Den består av en mandelbotten med mycket bittermandel (me like!), en chokladplatta och den gröna har en liten kupol med limepannacotta.....


...och den rosa hade hallonpannacotta upptill. Annars var den enda skillnaden att bottnarna var färgade rosa respektive gröna.


Skedar med lemoncurd strösslade med minimaränger och frystorkade hallon.


Små dessertglas med en crumble med kardemumma i botten, sedan chokladpannacotta toppad med hallongelé, riven vit choklad och hallon. Allt var fantastiskt gott och jag förstår verkligen varför Josefine vann årets konditor, dessutom är det extra kul att hon som ung tjej tog hem det hela. Det jag gillade med hela kafferepet var att det kändes som att man (med lite övning) skulle kunna klara av att göra det själv. Det var rena fina smaker och enkelt men vackert presenterat.

Utöver allt fikande fick vi lyssna till en sensorik- och konsumentforskare vid namn Annika Åström som berättade lite om vad som påverkar hur vi upplever mat, vilket var mycket intressant. Tack Dansukker för en trevlig och intressant eftermiddag!

5 kommentarer:

  1. Men wow wow wow!! Vilka underbart fina bilder duu tagit att valla go´bitar!

    Jag drömmer ju om en liten bröllopsmottagning där vi serverar ett ljuvlig kakbuffé med bubbel till istället för ett sittande tre-rätters.

    Och det HÄR, vill jag lova, var verkligen nåt i den stil jag söker! Så mycket fin inspiration! Och det skulle vara så roligt att få se din version av kakbuffén.

    JÄTTEKUL och jättefint!

    Vänliga hälsningar
    Isabelle - Enköping

    SvaraRadera
  2. Åh vilka härliga bilder, man blev sugen på allt!! Jag var också bjuden dit men kunde inte gå eftersom jag var på semester, men åååh vad jag hade velat gå nu när jag ser dina bilder!!! Ser fram emot recepten :)

    SvaraRadera
  3. Vad härliga bilder och vad gott allting såg ut!

    SvaraRadera
  4. Lovely pictures. Such nice blog you have here. I just joined in as a member and would also like to add it to my own blogs favourites links. :) You have so beautiful style in the way you decorate the cakes!

    SvaraRadera
  5. Jag blir galen! Jisses så mycket gott! Skulle nästan kunna döda för att få vara med på ett sådant event..! Lyckost!;)

    SvaraRadera