måndag 16 juli 2012

Filmjölksbröd


Den här bloggen handlar ju bara om söta saker med mycket socker, smör och grädde. Jag har lagt upp ett enda litet ensamt bröd på bloggen tidigare, det marockanska vitlöksbrödet, men till och med det receptet innehåller socker... Men här kommer bloggens nästa bröd, ett filmjölksbröd, som även blir det i särklass mest hälsosamma alternativet att baka som du kan hitta här! Att det innehåller sirap låtsas vi inte om, för det vägs upp av en massa annat nyttigt. Filmjölksbröd är något jag bakar med jämna mellanrum när jag känner att jag behöver variera allt det vita brödet jag vanligtvis bakar och äter (är jag "duktig" och äter det här i veckorna känns det mer okej att vältra sig i rostat bröd med marmelad på söndagsmorgnar ;). Dessutom så är det riktigt gott, speciellt om man lägger på lite vällagrad prästost! Det här receptet har utvecklats med åren och det tillkommer lite nya grejer i det med jämna mellanrum. Man kan slänga i lite vad som helst som känns nyttigt och gott och det tycker jag känns härligt, man kan baka det lite efter humör. Dessutom är det väldigt lätt att baka, man behöver inte ha koll på om degen har rätt konsistens, det är bara att röra ihop allt i en stor bunke och sedan fördela i formar. Mängden russin kan man dra ner på eller ta bort helt, om man känner för det, men själv så älskar jag russin i bröd, därav den ganska stora mängden.

Filmjölksbröd

2 st bröd

6 dl vetemjöl
2 dl rågmjöl
2 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
1½ dl vetekross
1½ dl rågkross
1 dl hasselnötter, grovhackade
1 dl mandel, grovhackad
2 dl russin
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat
1½ dl ljus sirap
1 liter filmjölk

Pumpakärnor att strö över bröden


Värm ugnen till 175 grader. Smörj och bröa två 1½ liters brödformar. Blanda alla torra ingredienser  i en stor bunke, tillsätt sirap och filmjölk och rör om så att allt blandas ordentligt. Fördela degen i formarna, strö över pumpakärnor och grädda i mitten av ugnen i ca. 1½ timme. Efter cirka en halvtimme kan man behöva lägga lite folie eller ett bakplåtspapper över bröden för att undvika att ytan bränns. Ta ut ur ugnen och stjälp bröden ur formarna och vira in dem i bakdukar och låt svalna långsamt. Bröden går utmärkt att frysa.


Men vad säger ni, är det någon som skulle tycka att det var intressant om jag slängde upp fler bröd på bloggen lite då och då? Jag kan ju säga på en gång att jag inte är någon surdegsfantast, så förvänta er inga storverk på den fronten! Däremot tror jag att jag skulle kunna tipsa er om goda (och inte så avancerade) vardagsbröd!

1 kommentar:

  1. Brödet ser både gott och hälsosamt ut! Du får gärna ha mera brödinlägg, allt som har med bakning att göra är intressant. :) Och jag "borde" baka mera bröd, hembakat bröd uppskattas ju alltid.

    SvaraRadera