lördag 19 juni 2010

Födelsedagstårta till min bror





Idag firade vi min storebror som har fyllt år nyligen och han önskade sig en tårta med choklad och så blev det. Eftersom jag hade en till tårta att pyssla med idag, så fick den väldigt sparsmakat med dekorationer, men den blev ändå helt okej tycker jag. Sen lyckades jag ju slarva med att knåda ihop sugarpasten ordentligt och resultatet ser ni i form av lite mörka fläckar... Jag testade även att göra fluff för första gången. Receptet på fluff finns ju på var och varannan bakblogg, så jag tänkte att då måste det ju vara gott. Och det var ju helt sjukt gott! Så nu finns receptet även här ;)

Chokladbotten
Hallonmousse med hela hallon ovanpå
Daimfluff med hackad Daim
Spacklad med grädde
Täckt med chokladsugarpaste
Kantband av sugarpaste
Rosett och blommor gjorda i flowerpaste




6 kommentarer:

  1. Jag tycker chokladsugarpasten ser riktigt slät och fin ut, vilket recept använde du till den ? :)

    SvaraRadera
  2. Recept? hehe, här är man lat och köper färdig ;)

    SvaraRadera
  3. Hej! Har du alltså köpt den infärgad oxå... eller har du färgat själv? Vad har du isf använt? Riktig pastafärg, eller nåt hemmakok (brunt borde ju inte vara så svårt att göra själv, men jag är rädd för att testa för att det skulle kunna bli för blött/för torrt). Har du nåt bra tips?

    Fin blogg förresten (och superfina tårtor), nu har du en till följare :-)

    SvaraRadera
  4. Jaha, men resultatet blev riktigt fint ju! :) Jag tyckte sugarpasten jag hade blev lite torr av sig när jag blanda i choklad och svår att kavla.. så man kanske skulle prova köpa färdig, det blir nog ändå skillnad skulle jag tro! :)

    SvaraRadera
  5. Thumman: Chokladsugarpaste är brun när man köper den. Jag har bara erfarenhet av att färga marsipan brun och det går åt en himla massa färg om man vill få det riktigt mörkbrunt, så jag tycker det är smidigare att köpa färdigfärgat även där! Roligt att du vill följa min blogg :)

    SvaraRadera
  6. Tina: Tack :) Den chokladsugarpasten jag köper (från kakburken)är allt annat än torr, den är väldigt smidig att arbeta med, det enda är väl att det blir lite dyrt, det går åt nästan två förpackningar á 39:- för att täcka en 24 cm tårta...

    SvaraRadera