söndag 24 oktober 2010

Pippi Långstrump


Idag gjorde jag en Pippi-tårta till Tindra som fyllt tre år. Den stora utmaningen med den här tårtan var helt klart att modellera Pippi. Det tog ett bra tag innan jag fått till en Pippi jag var hyfsat nöjd med. Att försöka få ansiktet att se ut som originalet var inte att tänka på, jag satsade på att få till det som utmärker Pippi, dvs. håret och kläderna. Och födelsedagsbarnet blev tydligen mycket lycklig över sin Pippi-tårta, så då måste jag ha gjort något rätt åtminstone ;)


Tårtan bestod av:

Spacklad med grädde
Täckt med marsipan
Alla dekorationer är gjorda av marsipan


Jag velade lite över hur jag skulle dekorera kanten, men till slut bestämde jag mig för att göra en bård av marsipankulor i olika storlekar. Resultatet blev väldigt lekfullt och det är väl så en Pippi-tårta ska vara!

23 kommentarer:

  1. Hihi, vilken söt tårta och Pippi-figur! Förstår precis vad du menar med att det är svårt att göra ansikten som "finns", man får precis som du gjorde ta fasta på de utmärkande drag som figuren i sin helhet har.. Ingen tvekan om att det är Pippi här inte! Tycker att du gjorde ett bra val att göra kantdekorationen som du gjorde, passar väldigt fint!

    SvaraRadera
  2. Ja tårtan var helt underbar! Tindra var så himla nöjd med den å åt en stor bit :) tack snälla Ida, du e grym! Kram!

    SvaraRadera
  3. Visst är det svårt med figurer över huvud taget, men jag tycker du lyckats riktigt bra. Och vilka härliga färger! Härligt med riktigt RÖD. Superfin tårta.

    SvaraRadera
  4. Riktigt härlig tårta! Kul med färgen och pippi var ju jättesöt. Jag ser att du använt ett alfabet som jag just köpt och testat, men tycker det var svårt att få ut bokstäverna om de fastnade i "mallen" Har du något bra knep?? :)

    SvaraRadera
  5. Verkligen en jättefin tårta! Du har fångat pippi på pricken ;)!

    SvaraRadera
  6. En jättefin tårta och pippi blev himla snygg

    SvaraRadera
  7. Men den var ju jättefin! Jag gillar att du har fått Pippis hår att stå rakt ut :)

    SvaraRadera
  8. Jättefin. =) Tycker Pippi blev fin. =)

    SvaraRadera
  9. Jättesöt tårta. Förstår dig helt att det är svårt att få till Pippi därför satte jag en poslinspippi på min senaste pippitårta! Men din pippi blev väldigt söt!

    SvaraRadera
  10. Tårtan är jättesöt! Härligt glad är den, och Pippi är ju lyckad. :-) Svårt är det ju med figurer som skall föreställa något, men då tycker jag man gör helt rätt genom att ta fasta på några viktiga kännetecken. :-)

    SvaraRadera
  11. Wow, vad fint! Du lyckades otroligt bra med pippi måste jag säga!

    SvaraRadera
  12. Vilken fin Pippi-tårta!! Det bästa är väl att få sin personliga prägel "inbakad" ( ;) ) när man gör figurer som finns "på riktigt".

    SvaraRadera
  13. Vilken fin tårta :) Det är väldigt gulligt med alla de röda bollarna runtom :)

    SvaraRadera
  14. Jättesöt tårta! Pippi blev otroligt gullig och hon har verkligen allt det där som gör henne till Pippi: fräknar, kläderna, flätorna som står rakt ut. Vad duktig du är!

    SvaraRadera
  15. Riktigt söt tårta! du är så duktigt att göra tårta och dekorera de blir fina ;)

    SvaraRadera
  16. Vilken underbar tårta! Man blir verkligen glad av att titta på den. :)

    SvaraRadera
  17. Men vad du har varit flitig ser jag! ;-)
    Pippitårtan är underbar! Tycker att du fått till modelleringen jättebra! =) Duktig du är!

    SvaraRadera
  18. Så söt Pipi och underbar tårta!

    SvaraRadera
  19. Tusen tack för era kommentarer! Tricket för att få ut bokstäverna ur mallen den här gången var att dels pudra både marsipanen och utstickaren lätt med majsstärkelse och där det inte släppte självmant tog jag en mjuk pensel och tryckte försiktigt ut bokstaven.

    SvaraRadera
  20. Åh så söt den var! Pippi blev kanon!

    SvaraRadera
  21. Hihi Sååå söt❣

    SvaraRadera