fredag 22 oktober 2010

Saffransbullar med mandelmassa


Min bror ringde och frågade om jag kunde baka lite saffransbullar åt honom och självklart kunde jag det. Kanelbullar i all ära, men saffransbullar med mandelmassa är kungen av bullar! Med andra ord bakade jag en dubbel sats och behöll hälften själv, hehe. Dessutom har julen redan börjat i min värld, så det passade perfekt! Ja, jag älskar julen och tycker det är helt underbart när vi börjar ta fram julsakerna på jobbet redan nu i Oktober. Nästa vecka blir det till att klä julgran! Hur som helst, receptet är i grunden ett helt vanligt recept på kanelbullar, så om man hellre vill göra såna är det bara att uteslute saffranen och istället ha 2 tsk malen kardemumma i degen och fylla dem med smör, strösocker och kanel.

Saffransbullar med mandelmassa

Ca. 40 stycken

Deg:
50 g jäst, gärna för söta degar
150 g smör
5 dl mjölk
½ tsk salt
1½ dl strösocker
1 ägg
ca. 1½ liter vetemjöl
1 g saffran (2 paket)

Fyllning:
rumstempererat smör
strösocker
mandelmassa
russin

1 ägg
pärlsocker

Smula ner jästen i en bunke, eller i mitt fall assistentens degskål. Smält smöret, värm mjölken till fingervärme, 37 grader och häll ner smöret i mjölken. Häll smör/mjölkblandningen över jästen och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt sedan saltet, sockret, ägget och det mesta av mjölet och arbeta degen tills den blir slät och smidig och släpper degbunkens kanter. Täck över med en bakduk och låt degen jäsa till dubbel storlek i ca. 30-40 minuter.

När degen jäst klart arbetar du samman degen på mjölad bänk. Knåda i mer mjöl om degen är för kladdig. Dela degen i två delar, kavla ut varje del till en rektangulär platta, ca. 20 cm bred och 40 cm lång. Bred över det mjuka smöret, häll på lite strösocker (kan uteslutas), riv över valfri mängd mandelmassa och strö över russinen. Rulla ihop degen från långsidan och skär degen i ca. 2 cm breda bitar. Lägg bitarna i bullformar eller direkt på en plåt med bakplåtspapper. Låt sedan bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca. 20-30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 grader. När bullarna jäst klart penslar du dem med ett uppvispat ägg och strör över pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca. 8-10 minuter. Låt dem kallna på ett galler under bakduk. Det går utmärkt att frysa bullarna!

15 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR verkligen dessa saffransbullar med mandelmassa och kan hålla med - De är kungar! ;-) Blev väldigt sugen på att baka lite sådana. Enda problemet är dock att det är så goda att det är svårt att hålla kvar dem i frysen... :-P

    SvaraRadera
  2. Åh, saffransbullar är det bästa som finns!

    SvaraRadera
  3. låter väldigt gott med saffran och mandelmassa!
    Vi har lite snö här så visst får man lite julstämning, även om jag tycker det är i tidigaste laget..

    SvaraRadera
  4. Jag gillar saffransbullar men för min del ska de vara utan mandelmassa och utan russin. Jag längtar till julen, men försöker hålla mig ett tag till. Tänkte ta en sväng till IKEA och se om mitt julbehov kan stillas lite där bland alla julgrejer. :-)

    SvaraRadera
  5. Vad gott! Det måste jag baka närmare advent.

    SvaraRadera
  6. Låter riktigt gott! Älskar de väldigt mycket;d jag bakade saffran bullar förett år sedan hehe med recept av Leila de fint recept också tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Vilka fina bullar. Tack för iden. Ville baka lussekatter förra helgen men min man tyckte det var lite tidigt så det fick bli kanelbullar. Men denna helgen kanske jag ska baka saffransbullar, det kan ju inte va för tidigt!

    SvaraRadera
  8. Tack era snälla kommentarer! De gör mig alltid lika glad! För övrigt kanske jag borde förtydliga att jag ska klä julgranar på jobbet - inte hemma! Den får vänta en stund till ;) Och Sanne; det är ALDRIG för tidigt för lussekatter! ;)

    SvaraRadera
  9. Jag verkligen längtar tills det blir saffransdags!
    Nu när du startat borde även jag kunna börja baka med saffran.... ;)

    SvaraRadera
  10. Saffrans som är så gott, längtar till första advent för då blir det lite lussekattsbak, ja och kanske lite saffranskakor

    SvaraRadera
  11. Åh, det ser jättegott ut! :)

    SvaraRadera
  12. du missade saffranet i receptet!

    SvaraRadera
  13. Anonym: haha, dundermiss! Tack för att du påtalade det, nu är det fixat :)

    SvaraRadera