fredag 1 oktober 2010

Macarons med vanilj och choklad


Häromdagen gjorde jag lite macarons. Just nu känner jag mig rätt osugen på både tårtor och cupcakes, jag måste ha någon tillfällig svacka eller nåt ;) Macarons är jag däremot sugen på hela tiden, hehe. Och när de väl är bakade kan jag inte sluta äta förrän de är slut, de är så fruktansvärt beroendeframkallande! Den här gången fyllde jag hälften med vaniljsmörkräm och den andra hälften med chokladsmörkräm. Jag gjorde det enkelt för mig och smälte bara en okänd mängd choklad (kanske runt 100 g) och tillsatte det i en sats vaniljsmörkräm.

Som ni ser så är det lite dålig fantasi när det gäller bilden, jag passade nämligen på att fota vid samma tillfälle som jag fotade biscottin, det var mest tidseffektivt så. Nu har jag snart jobbat i två veckor och det är inte helt lätt att hinna med så mycket bakning och bloggande som jag skulle vilja, när man jobbar heltid, tyvärr. Men jag hoppas att ni, mina kära läsare, ändå tittar in, jag lovar att uppdatera så ofta som jag bara kan, jag har en massa tårtor och bakverk som bara väntar på att bli bakade! Nu måste jag bara se till att köpa bra belysning för fotograferandet, det hinner bli för mörkt för att fota lagom tills jag kommer hem på kvällarna. Jag saknar redan sommarens härliga ljus!

18 kommentarer:

  1. Jag tycker det blev en fin bild. Lite macaronger ska jag också ta och baka någon dag framöver.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig bild, macarons är så gott, får ta och köpa nytt mandelmjöl så att jag kan baka lite nya macarons

    SvaraRadera
  3. Bilden är helt fantastisk, älskar färgerna! Och har sparat den i mina favoriter.

    SvaraRadera
  4. Vilka fina macarons!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar din bild. HÅller med om att det börjar bli knepigt att fota nu. Jag försöker passa på mitt på dagen eller åtminstonne innan skymningen för sen är det hopplöst.
    Vad fina du fått dina macarons. Jag bakade i somras och misslyckades totalt... fast goda blev de och jag håller med dig där också om att de är beroendeframkallande. :-)

    SvaraRadera
  6. Det ser så härligt och fint ut med alla macarons! Jag hänger kvar, oavsett om bloggen uppdateras dagligen eller ej ;-)

    SvaraRadera
  7. Jättefina! Gillar de vita. Klart man tittar in när det kommer nåt nytt även om det inte är varje dag.

    SvaraRadera
  8. Tack för era snälla och fina kommentarer! Och tack för att ni vill fortsätta komma hit och hälsa på :)

    SvaraRadera
  9. Söta och fina macarons !!
    det jätte länge har jag inte gjort de, det vet jag inte hur ska det blir hihi.

    SvaraRadera
  10. Jättefina! De rosa med choklad-brunt blev ju hur läckra som helst =)

    SvaraRadera
  11. Macaronsen ser jättefina ut! Och jo, man äter lätt för många... Jag följer nog med din blogg! Är imponerad över att vad du hinner med trots ditt heltids jobb och små barn. Själv har jag inte ens jobbat heltid sen jag fick barn och den korta tid jag jobbade deltid var det nog knepigt att få tiden att gå ihop. Det är det nog nu också när jag "bara" är hemma, men det är ändå lugnare, på nåt sätt.

    SvaraRadera
  12. Tack snälla ni för era kommentarer!

    Tove: Ja, hur hinner man egentligen?! Jag har en förmåga att vara uppe alldeles för sent om kvällarna, det är nog det som räddar bakandet ;)

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Fin blogg! Kul att ha hittat hit :)
    Jag tänkte ge mej på att göra macaroons till min ettårings kalas på lördag! Har mandelmjöl, vilket jag misstänker ska funka? En anna fråga är om det funkar att använda vanlig karamellfärg, eller vart får man tag i pastafärg? :S Har aldrig ens hört talas om det...
    Tack och kram!

    SvaraRadera
  14. Emma: Tack :) och välkommen hit! Mandelmjöl fungerar alldeles utmärkt! Enda anledningen till att jag inte använder det är att jag inte har hittat det någonstans! Var har du köpt ditt? Mycket smidigare att använda än att stå och mala mandeln... Angående färgen så fungerar det nog precis lika bra med karamellfärg. Enda skillnaden på det och pastafärg är att pastafärg är väldigt mycket drygare och ändrar inte konsistensen på det man färger, om man t ex. färgar marsipan. Pastafärg köper man i speciella "tårt"affärer, t ex. www.kakburken.se eller www.strosselannat.se. Lycka till med macaronbaket! Kram/Ida

    SvaraRadera
  15. Åhh, tack för snabbt svar! Eftersom jag ska baka redan i morgon, så får det nog bli karamellfärg då... Ska iofs till Malmö, det kanske finns där nånstans :)
    Mandelmjölet köpte jag i lchfbutiken.se!
    Tack så mycket, det behövs har jag förstått ;)
    Kram o tack

    SvaraRadera
  16. Hej!

    Jag håller med dig om att jämt vara sugen på macarons... jag ska testa dina med vaniljssmörkräm någon gång! Kika gärna in mina macaroner på kakkalas.se
    ha det gott!

    SvaraRadera