tisdag 31 augusti 2010

Plommonmarmelad med vanilj och mörk rom


Nu har mina plommon börjat mogna och eftersom jag är en riktig marmeladmänniska, så ville jag naturligtvis koka marmelad av plommonen. I högen av utriva recept som jag samlat på mig hittade jag det här receptet med vanilj och mörk rom. Jag dricker inte alkohol överhuvudtaget, men jag tycker att det kan vara så sjukt gott med t ex. vin i en sås eller i en soppa. Nu kan jag även konstatera att det är jättegott med rom i marmelad! Det gav verkligen det där lilla extra till marmeladen. Jag hade tänkt att baka eget rostbröd att ha till, men eftersom jag är själv hemma med min vilda lilla dotter och jag inte orkar vänta till min man kommer hem ikväll, så kändes det enklare att slänga ihop scones. Vilket blev mycket gott ihop med marmeladen och en kopp te!

Plommonmarmelad med vanilj och mörk rom

Receptet ger två små burkar

750 g plommon
500 g råsocker
½ citron, saften
1 tsk vaniljpulver
2 msk mörk rom

Skölj plommonen. Dela, kärna ur och skär dem sedan  i mindre bitar. Lägg plommonbitarna i en kastrull tillsammans med råsocker och citronsaft. Låt det koka upp och sjud sedan på svag värme utan lock i 25 minuter. Rör om då och då och skumma av. Tillsätt vaniljpulvret och rommen och låt det koka ytterligare 5 minuter och häll sedan upp marmeladen på rena, varma burkar.




Scones

4 st kakor

9 dl vetemjöl
1 tsk salt
5 tsk bakpulver
100 g smör
4 dl mjölk

Sätt ugnen på 250 grader. Häll vetemjöl, salt och bakpluver i en matberedare och kör (med knivbladet!) tills det är blandat. Tillsätt smöret och mjölken och kör till en deg. Dela sedan degen i fyra delar och forma till ganska tjocka runda kakor, ca. 15 cm i diameter, gärna direkt på plåtar med bakplåtspapper. Markera fyra delar på varje kaka genom att skära eller dra med en sporre, nagga dem sedan med en gaffel. Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter. Låt bröden kallna på galler utan bakduk.

11 kommentarer:

  1. Låter spännande med rom i marmeladen! Har jag aldrig testat. Hoppas på en ny laddning plommon till helgen då blir det nog att testa detta receptet!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag som fick en påse plommon av en kollega förra veckan. Frös in dem eftersom jag inte visste vad jag skulle göra. Tänkte göra marmelad få se om vi har rom hemma, då testar jag nog att ha i det. :-)

    SvaraRadera
  3. Kul recept. Ska vidarebefordra det till min mamma som upptäckte häromdagen att de har ett plommonträd i trädgården (de har nyss flyttat) :-)

    SvaraRadera
  4. Plommonmarmelad är så gott, det gjorde jag förra året, får nog be min sambo kolla om hans pappas plommon är klara ännu, vill ju göra marmelad i år med

    SvaraRadera
  5. Åh vilket spännande marmeladrecept med rom i. Det lär jättegott! Fin bild du tagit oxå!

    SvaraRadera
  6. mm så gott.. jag gjorde massor med plommonmarmelad i fjol. I år frös alla blommorna bort :(

    SvaraRadera
  7. Åh, vad det ser gott ut!! Önskar jatt jag hade plommon!! Men jag känner inte någon med plommonträd så det blir till att köpa i affären om dom är fina!!

    Brukar göra frukost marmelad på gula plommon det är duper gott!!

    Mvh Milla

    SvaraRadera
  8. Memelad & scon är ju goda tillsammans ;=)
    kanske jag ska prova eftersom jag ser många mogna plommon som finns på plommonträd.

    SvaraRadera
  9. Plommon är ju så gott! Tur att det är lite saker som är positiva med hösten i alla fall ;) Marmelad kanske man borde testa att göra, måste bara hämta lite plommon hos sambons föräldrar först =)

    SvaraRadera
  10. Tack så jättemycket för alla era snälla kommentarer! De värmer verkligen! Utan er skulle det inte vara någon mening med att blogga! :)

    SvaraRadera
  11. Jag gjorde plommonmarmelad i veckan, den ena med passionsfrukt i och den andra med Amaretto och mandelspån. Nästa kok blir din variant, med rom i. Dricker inte heller alkohol, men gud vad gott det är med en touch i, i olika bakverk/maträtter! Köpte med marmelad hem från en resa till London för ett antal år sedan och jag minns fortfarande den marmeladen, plommon med valnötter, det måste också provas!

    SvaraRadera