måndag 5 juli 2010

Citroncupcakes med jordgubbsmaräng


Igår hade jag några äggvitor över, så jag ville testa att göra jordgubbsmaräng. Min grundidé var att jag skulle baka vaniljmuffins och fylla dessa med lemoncurd och sedan spritsa marängen ovanpå. Men eftersom tiden var knapp hann jag inte koka lemoncurd, så jag gjorde helt enkelt citronmuffins istället. Resultatet blev helt okej, men nästa gång ska jag nog se till att ha tid att göra som jag hade tänkt från början. Men marängen blev så god att jag kan äta den med sked! Vi har väldigt mycket vilt växande smultron i vår trädgård, så jag plockade ett par riktiga praktexemplar som fick pryda det hela tillsammans med en smultronblomma och smultronblad! Den fina formen kommer från Kalasform.



Jordgubbsmaräng

Man kan byta ut jordgubbarna mot andra bär och då kan man eventuellt hoppa över att mixa bären, beroende på sort, hallon behöver t ex. inte mixas.

100 g äggvita
1 tsk citronsaft
50 g socker
50 g socker
200 g jordgubbar
100 g socker

Vispa äggvita, citronsaft och 50 g socker till ett fast skum. Tillsätt ytterligare 50 g socker och vispa till ett hårt skum. Mixa jordgubbarna till puré och blanda sedan ner 100 g socker. Tillsätt jordgubbspurén i tre omgångar under ständig vispning i marängen. Fortsätt sedan vispa till ett fast skum. Sedan är det bara att spritsa det ovanpå muffins eller t ex. en rabarberpaj och bränna av med en gasbrännare.

10 kommentarer:

  1. Hjälp så söta!! Vilken lyx att ha mängder av smultron i trädgården, är inte alls avundsjuk ;-) Smultron är helt klart bland det allra bästa jag vet!!

    SvaraRadera
  2. De såg jättegoda ut. Fint att sätta en smultronblomma på bredvid smultronen. Marängen ska jag spara och testa.

    SvaraRadera
  3. ser verkligen goda ut, jordgubbsmaräng lätt inte helt fel :-)

    SvaraRadera
  4. Åh, så mumsiga dessa såg ut!! :) Riktigt snygga formar också!

    SvaraRadera
  5. Mums vad goda de ser ut!
    Jordgubbsmaräng måste jag testa, låter ju helt underbart gott!

    SvaraRadera
  6. Jättesöt cupcake! Det blir alltid så fint när man dekorerar med färska bär. :-) Låter (och ser) gott med jordgubbsmaräng också. :-)

    SvaraRadera
  7. Hanna: Ja, det känns som att det växer guld i trädgården :)

    Erika: Tack! Kul att jag kunde inpsirera dig till att vilja prova marängen :)

    Cupcakesfluffan, Cecilia, Tina, Annica och Tove: Tack så mycket för era snälla ord :)

    SvaraRadera
  8. Så fin de se ut!!
    de är riktigt somrigt cupcake ;=)
    jag ser varje dag smultron som växte ut i trägåd bakom min lägenhet de är väldigt söt

    SvaraRadera
  9. Jordgubbsmaräng låter ju supergott. Det måste jag testa!

    Smaskig blogg du har! =)

    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera